Fiscale hervorming: doe de superrijken betalen

"Naar aanleiding van het regeringsconclaaf over de fiscale hervorming, leggen wij met de PVDA constructieve voorstellen op tafel", zegt Peter Mertens, algemeen secretaris van de linkse partij. "Het is dringend nodig om de belastingen in ons land een pak rechtvaardiger te maken. Wij pleiten voor een eerlijke taxshift die de breedste schouders de zwaarste lasten doet dragen. Alleen zo kunnen we de kloof tussen arm en rijk verkleinen."

zaterdag 17 juni 2023 3 min leestijd

Peter Mertens staat in de Kamer. Hij heeft een wetsvoorstel in zijn handen.

Mertens schuift twee speerpunten van de PVDA naar voren: een miljonairstaks op de allergrootste vermogens en het afromen van de overwinsten in de energie- en voedingssector.

Mertens ziet de noodzaak om de ongelijkheden in ons land aan te pakken. “De rijkste één procent heeft bijna een kwart van alle rijkdom in handen. Dat is meer dan de onderste zeventig procent van de Belgische bevolking samen. De mythe van het egalitaire België ligt aan scherven: rijk wordt rijker, arm wordt armer. Het is hoog tijd om die kloof te verkleinen”.

De regering maakt zich sterk dat ze met haar fiscale hervorming de breedste schouders om een eerlijke bijdrage zal vragen. “Mooie woorden, maar de effectentaks die hiervoor op tafel ligt, kan die ambitie onmogelijk waarmaken. De 38 Belgische euromiljardairs die ons land rijk is, betalen nul euro effectentaks. Dat blijkt uit cijfers van minister Van Peteghem zelf. De allerrijksten hebben hun vermogen immers niet op effectenrekeningen staan. Dan mag je de effectentaks nog verdubbelen, twee maal nul blijf nul”, aldus Peter Mertens.

Wat wƩl werkt om de allergrootste vermogens te belasten, is onze miljonairstaks

De miljonairstaks die de PVDA naar voren schuift, richt zich zonder onderscheid op alle delen van het vermogen van de allerrijksten. Concreet gaat het om een belasting van 1% op de vermogens boven de 1 miljoen euro, 2% boven de 2 miljoen euro en 3% boven de 3 miljoen euro. De miljonairstaks zou minstens 8 miljard euro opbrengen.

PVDA kijkt in haar streven naar eerlijke fiscaliteit ook naar de overwinsten die in sommige sectoren geboekt worden. Mertens diende deze week in de Kamer een wetsvoorstel in om de taks op de overwinsten van Engie-Electrabel te verlengen en te verhogen. “De overwinsttaks van de regering loopt eind deze maand af. Wat niet afloopt, zijn de overwinsten zelf. Die stromen nog minstens twee en een half jaar verder door naar Engie-Electrabel. Met mijn wetsvoorstel verlengen én verhogen we de overwinsttaks, wat in totaal 1,7 miljard euro éxtra overwinsten zou afromen. Een mooie opbrengst die aangewend moet worden om de koopkracht van de gezinnen te versterken”.

De linkse partij is tenslotte niet te spreken over het voorstel van de minister van Financiën, Vincent Van Peteghem (CD&V), om de btw op sommige voedingsproducten te verhogen. “Producten als brood, melk en boter zouden nóg duurder worden. Onvoorstelbaar toch, in het midden van de koopkrachtcrisis? Met onze dure winkelkarren betalen we vandaag al de woekerwinsten van een handvol grote voedingsbedrijven. De regering zou beter ook hier een stuk van die rijkdom terughalen via een overwinsttaks”, besluit Mertens.