Toen De Lijn onlangs aankondigde dat ze ritten zou schrappen om de dienstverlening te kunnen verzekeren, haalde de vervoersmaatschappij vooral het personeelstekort aan als boosdoener. Maar uit cijfers die Jos opvroeg bij de minister, blijkt dat ook de beschikbaarheid van bussen een grote rol speelt.
In 2021 stonden nog gemiddeld 380 bussen per dag buiten dienst om technische redenen. Vorig jaar waren dat er al meer dan 400.
“Voor de onderhoudscentra in Berchem, Grimbergen en Leuven gaat het om een toename van 25 tot 55% op één jaar tijd”, zegt Jos. “De situatie gaat in sneltempo van kwaad naar erger.”
Het gevolg daarvan is een echte explosie van het aantal ritten dat De Lijn niet kan rijden om technische redenen.
“In de eerste vijf maanden van 2023 zijn al drie keer zo veel ritten geschrapt als in het hele jaar 2019”, aldus Jos. “Dat is een dramatische evolutie en in sommige vervoerregio’s is het plaatje nog minder mooi.”
In de vervoerregio Antwerpen is de evolutie het sterkst. Daar werden in 2022 maar liefst 17 keer meer ritten geschrapt ten opzichte van 2019. “En als we de voorlopige cijfers van 2023 bekijken zal dat record waarschijnlijk verbroken worden”, voegt onze fractievoorzitter eraan toe.