Meer patiënten stellen zorg uit door hoge facturen

Hoge facturen zijn slecht voor de gezondheid. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Geneeskunde voor het Volk. “Het is onaanvaardbaar dat in een land als België mensen voor de keuze worden gesteld tussen een warm bad voor hun kind of dat hoognodige tandartsbezoek”, reageert Sofie Merckx, huisarts bij GVHV en fractievoorzitster voor de PVDA in de Kamer.

donderdag 20 april 2023 2 min leestijd

Een vrouw kijkt bezorgd naar een rekening. Ze draagt een grijze sjaal en een rood truitje. Ze staat met haar rug tegen de verwarming.

Onlangs publiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een studie waaruit blijkt dat in 2020 de gezondheidszorg in België minder toegankelijk is dan in andere West-Europese landen. Volgens dat rapport waren voor een op de twintig landgenoten de kosten voor de zorg zelfs “catastrofaal”. In zijn reactie wees minister Vandenbroucke (Vooruit) erop dat hij sinds 2020 verschillende maatregelen nam om ervoor te zorgen dat “iedereen in onze samenleving toegang heeft tot de beste zorg én die ook kan betalen”. “‘Geen paniek, alles gaat goed’, dat is de boodschap die de minister wil uitdragen”, vertelt Sofie Merckx. “Maar in de artsenpraktijk zie ik het omgekeerde.”

Uit een nieuwe studie van Geneeskunde voor het Volk (GVHV) blijkt dat deze maatregelen er niet in slaagden de zorg toegankelijker te maken. Ondanks de mooie verklaringen van de minister, ging sinds 2021 de situatie er voor de Belgische huishoudens nog op achteruit.

Een op de vier bevraagden gaven aan nog meer zorg uit te stellen dan voorheen.

“Daarbij is een duidelijk verband met de onbetaalbare energiefacturen. De patiënten bespaarden het vaakst op tandartsbezoeken, niet-essentiële geneesmiddelen, geestelijke gezondheidszorg en kinesitherapie. In dezelfde periode voelden drie op de tien bevraagden hun gezondheid achteruit gaan”, betreurt Sofie Merckx.

“Het is onaanvaardbaar dat in een land als België mensen voor de keuze worden gesteld tussen een warm bad voor je kind of dat hoognodig tandartsbezoek”, aldus de PVDA-Kamerfractievoorzitster. “Gezondheidszorg is een recht. Maar om dat te garanderen moeten de financiële drempels gesloopt worden.”

De PVDA legt daarom haar wetsvoorstel ter stemming om zonder geld naar de zorg kunnen. “Wij willen dat mensen zonder geld naar de huisarts, tandarts, kinesist of logopedist kunnen. Vandaag schieten patiënten daar nog steeds het geld voor dat de mutualiteit later terugbetaalt. In haar aanbevelingen stelt de WHO voor dat systeem af te schaffen”, merkt Sofie Merckx op.

"Tijdens hoorzittingen lieten het Vlaams Patiëntenplatform, het Netwerk tegen Armoede, de Gezinsbond en de wijkgezondheidscentra zich positief uit. Ook het Rekenhof en het Riziv waren positief in hun advies. En in verschillende verkiezingsprogramma's van de regeringspartijen lezen we gelijkaardige voorstellen. Wij rekenen dus op de steun van de linkse partijen”, besluit Sofie Merckx.