"Ongelooflijk: 14 ex-parlementsleden stappen naar de rechter om hun graaipensioen te behouden"

Voor deze 14 voormalige parlementsleden is 7800 euro bruto per maand blijkbaar niet genoeg om van te leven. Ze stappen naar de rechter om hun privileges te verdedigen. De PVDA onthulde het bestaan van de graaipensioenen in de verschillende parlementen. We zullen ook blijven vechten om ervoor te zorgen dat ze overal effectief verdwijnen.Ā

donderdag 26 oktober 2023

Vandaag moet het pensioenfonds van het Brussels Parlement voor de Eerste Kamer van de Franstalige Rechtbank van Eerste Aanleg in Brussel verschijnen, omdat het de betaling van de graaipensioenen van 14 voormalige parlementsleden heeft opgeschort.

In april dit jaar onthulde de PVDA dat Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld), twee voormalige voorzitters van de Kamer, zichzelf jarenlang op stevige extra’s trakteerden bovenop hun wettelijk bepaalde maximumpensioen van 7813,40 euro. Snel bleek dat zij niet de enigen waren. Er was een regeling, waarvan alle traditionele partijen op de hoogte waren, die ook andere parlementsleden toeliet om het maximumpensioen (het zogeheten Wyninckxplafond) te overschrijden.

De PVDA trok onmiddellijk van leer tegen deze graaipensioenen, die zowel in het federaal, het Vlaams, het Waals als het Brussels parlement bestonden. Het Bureau van de Kamer besliste op 19 april dat de pensioenregeling herzien zou worden. Maar het duurde nog tot oktober vooraleer de Kamer effectief besliste om het systeem van pensioenbonussen af te schaffen. Vanaf volgend jaar zullen parlementsleden geen graaipensioen meer krijgen. Dat betekent een jaarlijkse besparing van 2,5 miljoen euro.

De wereld op zijn kop

Ook in het Brussels Parlement werd bijna unaniem beslist om de pensioenbonus af te schaffen, eerst op 2 juni en daarna nog eens op 20 juli. Het reglement van het pensioenfonds, dat de pensioenen van voormalige Brusselse parlementsleden beheert, werd aangepast.

Maar dat is duidelijk niet naar de zin van 14 voormalige Brusselse parlementsleden van de MR, PS, Les Engagés en Open Vld. Zij trekken naar de rechtbank en eisen zonder scrupules dat ze hun privileges kunnen behouden. Ze voelen zich “benadeeld”.

“Ongelooflijk”, reageert Raoul Hedebouw. “Ze hebben al een pensioen van 7.800 euro bruto per maand, maar nemen nu juridische stappen om nog meer te kunnen krijgen. Ze hebben misbruik gemaakt van hun situatie om privileges voor zichzelf op te eisen en de wet te omzeilen. Zo krijgen ze zelf een pensioen dat veel voordeliger is dan dat van elke gewone werknemer. Ze zijn echt elke voeling met de realiteit kwijt. Dit zijn dezelfde partijen die in de regering zitten en verantwoordelijk zijn voor het feit dat een groot deel van de mensen moet leven van een klein pensioen van nauwelijks 1.400 euro per maand. Dat is de wereld op zijn kop, zeker nu er voor de meerderheid van de werknemers besparingen en verhogingen van de MIVB- en waterprijzen gepland zijn. We vragen aan de betrokken partijen om hun klacht te laten vallen."

In de voetsporen van Bracke

Met hun demarche treden de 14 voormalige parlementsleden in de voetsporen van Siegfried Bracke, die zich ook hardnekkig vastklampt aan zijn onwettige pensioenbonus en een rechtszaak tegen de PVDA begon omwille van een petitie waarin de partij eist dat Bracke en De Croo hun onrechtmatige bonussen terugbetalen. De Croo deed dat intussen al, maar schakelde ook een advocaat in om de PVDA aan te manen haar petitie stop te zetten. Het enige wat Bracke en De Croo met hun juridische stappen bereikten, is dat het aantal ondertekenaars van de petitie pijlsnel steeg naar intussen meer dan 50.000.