Peter Mertens pleit voor ‘Canadataks’ op miljoenenwinsten van multinationals uit aandelenverkoop

Multinationals en financiële holdings die miljoenenwinsten boeken bij de verkoop van aandelen, betalen daar vandaag in ons land 0,0% belastingen op. Dat fiscaal achterpoortje wil de PVDA sluiten. Met een ‘Canadataks’, die tot twee miljard euro per jaar kan opbrengen.

donderdag 2 mei 2024

Onze volksvertegenwoordiger Peter Mertens haalt het voorbeeld van Ackermans & van Haaren aan om te illustreren hoe grote financiële holdings vandaag ten volle van het fiscale achterpoortje profiteren.

“2022 was voor Ackermans & van Haaren een recordjaar. De holding verkocht haar aandelen in twee bedrijven, goed voor een winst van 340 miljoen euro. Een lucratieve miljoenendeal waarop Ackermans & van Haaren 0,0% belastingen betaalde.”

Ackermans & van Haaren is natuurlijk niet het enige bedrijf dat het achterpoortje gebruikt. In totaal loopt de Belgische overheid gemiddeld 4,3 miljard euro per jaar mis.

Peter Mertens

Algemeen secretaris PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

“Wij willen dat fiscale achterpoortje dicht, en we halen daarvoor de mosterd in Canada, waar multinationals en holdings wél een meerwaardebelasting betalen op aandelen”, zegt Peter.

We stellen voor om, net als in Canada, meerwaarden op aandelen te belasten aan twee derde van het vennootschapstarief.

De Canadese regering besliste deze week nog om die belasting van 50% van het vennootschapstarief op te trekken tot 66,6%. Als we dat principe ook in ons land invoeren, kan dat tot twee miljard euro opbrengen.

“Je kan geen schip laten varen als de achterklep openstaat. Dan zinkt het schip. De onbelaste winst op de verkoop van aandelen is zo’n achterklep. Dat fiscaal achterpoortje willen wij dicht. Ook multinationals en grote financiële holdings moeten eerlijk hun belastingen betalen. Als dat in Canada kan, waarom zou dat dan in ons land niet kunnen?”, besluit Peter.