PVDA grootste winnaar in Antwerpen, N-VA-coalitie verliest meerderheid

Opmerkelijk nieuws uit Antwerpen. Volgens de laatste peiling zou de rechtse coalitie van burgemeester De Wever voor het eerst haar meerderheid verliezen. In de poll wordt de PVDA de grootste winnaar. We spraken met Peter Mertens, onze fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad.

vrijdag 13 oktober 2023

Een lachende Peter Mertens, fractieleider van de PVDA in de Antwerpse gemeenteraad

Bij deze peiling in de stad Antwerpen is de PVDA de grootste winnaar. De PVDA zou meteen dubbel zoveel zetels halen. Content?

Peter Mertens. Uiteraard. Bij deze peiling zouden we 14 procent halen, dat is 5,3 procent meer dan bij de verkiezingen. De mensen die ons volgen zeggen dat vooral ons activisme op het terrein beloond wordt. Vriend en vijand moeten erkennen dat de PVDA de actiefste partij is in alle wijken van Antwerpen.
Onze mensen aan de basis lanceren de ene sociale actie na de andere: rond het behoud van het tweede veer op de Schelde, rond het behoud van het groen aan de Kielse Vest, rond betaalbaar wonen, noem maar op. Wij voeren oppositie mét de mensen, op het terrein, en dat maakt het verschil.

Het is de eerste peiling waarbij ook de zittende coalitie van N-VA-Vooruit-Open Vld een flinke dreun krijgt. Verliest burgemeester De Wever zijn pluimen?

Peter Mertens. Antwerpen is altijd al de proeftuin geweest voor tendensen die later elders volgen. Dat zie je nu ook. De Wever verliest zwaar in zijn eigen stad: meer dan 6 procent. Zijn partij blijft groot, maar de keizer heeft geen meerderheid meer.

De Wever heeft de afgelopen jaren eerst de CD&V en vervolgens de Open Vld opgegeten, als een kannibaal. Die partijen verdwijnen nu onder de kiesdrempel. De Antwerpse coalitie is een verliezende coalitie, en de vraag is wie er nog mee met de N-VA in bed wil. Alles staat stil in Antwerpen: de trams, de bussen, de mobiliteit. Maar ook de sociale ambities. Onder het bestuur van De Wever moet alles wijken voor grote projectontwikkelaars die vrij spel krijgen. De meeste mensen hebben daar hun buik van vol.

De PVDA wordt voor het eerst groter dan Vooruit. Hoe zie je de rol van Vooruit in Antwerpen?

Peter Mertens. Ze hebben hun wagonnetje in 2018 aan de N-VA gehangen. Dat gebeurde toen al met veel intern verzet. Ondertussen hebben ze het rechtse beleid van De Wever moeten slikken: de opendeurpolitiek voor projectontwikkelaars, de besparingen in het jeugdwerk, de uitverkoop van het Zorgbedrijf, de afbouw van lokale stadsloketten, de war on drugs die voor geen meter loopt, noem maar op.

Vooruit staat nu op een tweesprong. Ofwel kiezen ze om het rechtse verliesbeleid van de N-VA verder te zetten, ofwel durven ze eindelijk naar links te kijken, naar het model in Borgerhout waar PVDA, Groen en Vooruit samen het bestuur vormen. Zo’n links bestuur is ook in andere districten mogelijk, en deze peiling bewijst dat dit misschien ook in de hele stad Antwerpen mogelijk is.

Opmerkelijk is dat al die nieuwe stemmen voor de PVDA niet ten koste van Groen en Vooruit gaan. Vanwaar komen jullie stemmen dan wel?

Peter Mertens. De belangrijkste groep nieuwe stemmers voor de PVDA zijn de jongeren. Dat is de groep die de vorige keer, in 2018, nog niet is gaan stemmen maar nu resoluut voor de PVDA kiest. Omdat ze betaalbaar wonen belangrijk vinden, omdat ze mobiliteit belangrijk vinden, omdat ze eerlijkheid en oprechtheid in de politiek belangrijk vinden. En omdat ze fan zijn van Jos D’Haese, Manal Toumi of Ben Van Duppen, onze schepen in Borgerhout.

Een tweede groep nieuwe stemmers komt van rechts. Dat zijn mensen die zich vorige keer nog hebben laten misleiden door de N-VA, maar ondertussen ook zien dat De Wever en co alleen maar rijden voor mensen als Fernand Huts, en niet voor de dokwerkers, de chemiearbeiders, de verpleegkundigen en alle anderen die onze stad groot maken. Voor veel mensen is ondertussen duidelijk: wie links wil versterken, moet voor de PVDA kiezen.

In de poll word je de derde populairste politicus in Antwerpen, na Bart De Wever en Jinnih Beels, maar voor Filip Dewinter. Hoe kijk je daarnaar?

Peter Mertens. (lacht) Ik kijk daar toch vooral naar als ploeg hoor. Nogmaals: onze oppositie voeren wij met de mensen, in de wijken. Daar willen we nu in de stad Antwerpen alleen al 10.000 grote bevragingen ophalen, om de mensen hun mening te kennen. Welke partij doet dat na? Ik zie bij andere partijen hoe een aantal mandatarissen daar als een individu zitten, helemaal alleen. Wij kunnen steunen op onze leden, in de wijken, actieve mensen met een hart van goud. Dat is een gigantisch verschil. De steun voor mij als boegbeeld in Antwerpen is met andere woorden vooral een steun voor al het teamwerk van heel de partij. Daar ben ik blij om.