PVDA steunt voorstel om van 8 mei jaarlijkse feestdag te maken

Om te herdenken en om te waarschuwen. Want het fascisme is niet weg. Het kan altijd terugkeren.

zondag 7 mei 2023

Amina, jonge activiste, tijdens de 8 mei-viering in Breendonk

“Op 8 mei 1945 tekende nazi-Duitsland de onvoorwaardelijke overgave. Wij steunen het voorstel om van 8 mei, de verjaardag van de overwinning op het fascisme, een officiële jaarlijkse feestdag te maken. Wij dienden daar vorig jaar een wetsvoorstel voor in”, duidt Peter Mertens, algemeen secretaris van de PVDA en federaal volksvertegenwoordiger.

De PVDA steunt hiermee de oproep van een brede coalitie van vakbonden, organisaties en personaliteiten uit het middenveld, de culturele en de academische wereld.

“Uit de overwinning op de nazi-barbarij ontstonden de stelsels van sociale zekerheid, ontstond de Universele Verklaring van de rechten van de Mens, werd de dekolonisatiebeweging in het Zuiden versterkt en werd het racisme ontmaskerd als misdadige leer die leidt tot geweld en terreur. Ons wetsvoorstel werd vorig jaar in overweging genomen in de Kamer. De steun ervoor groeit. Wij hopen dat 8 mei in de toekomst terug de plaats krijgt die het verdient”, legt Peter Mertens uit.

In de jaren na de oorlog waren in België scholen en administraties op 8 mei gesloten. Maar 8 mei werd nooit opgenomen in de lijst van wettelijke feestdagen. Dat in schril contrast met bijvoorbeeld Nederland en Frankrijk waar de overwinning op het fascisme uitgebreid herdacht wordt.

Omdat de mechanismen die toen tot het geweld en de barbaarse schendingen van de mensenrechten hebben geleid vandaag opnieuw in opmars zijn, steunt de PVDA het voorstel om van 8 mei opnieuw een jaarlijkse feestdag te maken. Zo ontstaat er meer ruimte om op die dag deze zwarte bladzijde uit onze geschiedenis in herinnering te brengen en er uit te leren voor de toekomst.

“Racisme en haat zijn vandaag opnieuw sterk in opgang. De Tweede Wereldoorlog toonde aan tot wat dat kan leiden. Wij zijn het verplicht aan de erfgenamen van alle slachtoffers van het fascisme en de holocaust om te waarschuwen tegen elke vorm van haat, racisme, antisemitisme en xenofobie”, besluit Peter Mertens.