PVDA wil onderzoek door Rekenhof: hoeveel betaalt Vlaanderen nu echt aan consultancy en waarvoor?

“Ongelooflijk dat een regering die zegt zuinig om te springen met haar middelen, niet eens weet hoeveel geld ze spendeert aan consultancy”, zegt PVDA-fractieleider in het Vlaams parlement Jos D’Haese.

woensdag 24 mei 2023 2 min leestijd

Vlaamse regeringsministers in het Vlaamse Parlement.

De PVDA wil dat het Rekenhof de uitbesteding van overheidstaken aan consultancybedrijven door de Vlaamse overheid doorlicht. Jos D’Haese, fractieleider voor de PVDA in het Vlaams Parlement, diende daar woensdag tijdens de plenaire vergadering een motie voor in.

Dinsdag vertelde minister voor Welzijn Hilde Crevits in de commissie Welzijn dat de Vlaamse overheid deze legislatuur al 1,5 miljard uitgaf aan externe consultancybureaus. Vandaag zei minister-president Jan Jambon dat het ‘slechts’ om 640 miljoen euro zou gaan. “Het is ongelooflijk dat een regering die zegt zuinig om te springen met haar middelen, niet eens weet hoeveel geld ze spendeert aan consultancy”, reageerde D’Haese in het Vlaams parlement op Jambon.

Niet alleen de onduidelijkheid over het bedrag stuit de PVDA-fractieleider voor de borst. “Met de affaire rond Jo Vandeurzen is de link met zelfbediening en vriendjespolitiek bij consultancy opdrachten snel gelegd”, zegt D’Haese. “De vraag is ook hoe efficiënt het is om consultants decreten of beleidsadvies te laten schrijven, of zelfs de administraties te laten controleren. Daarom vragen wij ook aan het Rekenhof om na te gaan of het geld dat gaat naar externe consultancyfirma's ook effectief goed besteed wordt. Want als de Vlaamse regering al niet weet hoeveel geld er naar toe gaat, weet ze dan wel waarvoor al dat geld dient?”

“Eerst besparen jullie 219 miljoen euro door het met 1.440 ambtenaren minder te doen. Dan geven jullie 1,5 miljard euro uit om mensen die 1500 euro per dag aanrekenen, exact hetzelfde werk te laten doen”, beet D’Haese Jambon toe tijdens het debat in het Vlaams parlement parlement. “In Vlaanderen is er voor niets geld, overal moet er bespaard worden, behalve op consultancy.” Zelfs de 640 miljoen euro waar Jan Jambon over spreekt, is nog steeds drie keer zo hoog als de uitgaven aan consultancy twee legislaturen terug. Toen ging het over 205 miljoen euro.

De PVDA vraagt daarom transparantie over hoeveel de Vlaamse overheid uitbetaalt aan consultancybedrijven en of dat een correct gebruik van overheidsmiddelen is. “Consultants zijn peperduur en nemen hun expertise na hun opdracht terug mee”, zegt D’Haese. “Wij pleiten voor performante openbare diensten, zodat de overheid zelf expertise kan opbouwen en behouden binnen de eigen agentschappen. Dat is veel efficiënter dan honderden miljoenen rondstrooien naar externe consultants.”