‘Safe everyday everywhere’: de Pride op 18 mei in Brussel

We nemen op 18 mei deel aan de Belgian Pride in Brussel, met als insteek: ‘Protest with pride’. De Pride is namelijk niet alleen een groot feest, maar ook een betoging tegen discriminatie en voor gelijke rechten. Dat is nog altijd heel erg nodig.

vrijdag 3 mei 2024

Jongeren van de PVDA op een Pride-manifestatie

Geweld tegen LGBTI+ personen neemt toe

In 2011 werd België opgeschrikt door de vreselijke moord op Ishane Jarfi in Luik. Hij werd vermoord omdat hij homo was. Dat bracht het probleem van homohaat en geweld tegen LGBTI+ personen onder de aandacht. In 2021 vond er opnieuw een homofobe moord plaats in ons land, op David Polfliet in Beveren.

Die afschuwelijke moorden zijn maar het topje van de ijsberg. Verbaal en fysiek geweld is een dagelijkse realiteit voor veel LGBTI+ personen en het aantal haatmisdrijven gaat in stijgende lijn. Maar ook de zorg voor alle LGBTI+ -personen gaat achteruit door de afbraak van diensten en onder druk zetten van rechten. Dit wordt gevoed vanuit een extreemrechtse internetcultuur waar ook racisme, seksisme en een afkeer van alles wat links is, wordt gecultiveerd.

Veiligheid in de brede zin

Iedereen heeft recht op een veilig leven. Met de PVDA steken we onze nek uit tegen elke vorm van haat en discriminatie. Een veilige samenleving, is een ook samenleving die zorg draagt voor iedereen en waar elke stem telt. Daarom besteden we ook aandacht aan inclusiviteit en aan optreden tegen pesten op school en zorgen we voor gelijke gezondheidszorg.

We maken er ten slotte echt een aandachtspunt van om het middenveld voldoende te ondersteunen. Deze verenigingen zijn broodnodig om veilige ruimtes te voorzien voor LGBT+ personen en ook om hun stem te laten klinken in het maatschappelijk debat. Onder het mom van besparingen zijn er steeds vaker alleen nog tijdelijke projectsubsidies beschikbaar. Wij willen het middenveld structureel ondersteunen en herfinancieren zodat ze op de lange termijn kunnen werken.

Doe mee!

Stap mee met de PVDA in de Pride. We verzamelen zaterdag 18 mei om 13.30 u. bovenaan de Kunstberg (adres: Coudenberg 3). Van daaruit gaan we om 14 uur naar de toespraak luisteren op de Kunstberg en daarop aansluitend stappen we mee met de Pride Parade door de straten van het stadscentrum. We lopen met een feestelijk blok van de PVDA samen met Mix, Zelle, Comac, Redfox en Geneeskunde Voor Het Volk.