Sofie Merckx lanceert plan om huisartsentekort aan te pakken

40 miljoen euro. Zoveel voorziet minister van Vandenbroucke voor de huisartsen. “Dat is eerder een Little Deal”, reageert onze Kamerfractieleidster en huisarts Sofie Merckx. “Wij berekenden dat er 560 miljoen nodig is om het schrijnende huisartsentekort op te lossen.”

vrijdag 30 juni 2023

De eerstelijnszorg is de basis van een goed werkend gezondheidssysteem. Daarin speelt de huisarts een cruciale rol. “Maar vandaag loopt het helemaal mank”, stelt Sofie. “De huisartsen zijn met te weinig en ze zijn onvoldoende ondersteund.”

Daarom pleit ze voor een echte shift in het gezondheidsbudget: “Er moet dringend voldoende budget naar de huisartsenpraktijken stromen.”

Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke komt vandaag met het budget voor zijn nieuw financieringsmodel: een mix van vergoeding per prestatie, forfaitaire vergoeding en premies (o.a. voor verpleegkundigen in de praktijk). Voor die premies is 23 miljoen voorzien. De 16,5 miljoen euro ‘extra ondersteuning’ voor de huisarts heeft nog geen concrete invulling.

“Zijn mooie beloftes zullen dode letter blijven als de nodige budgetten niet volgen”, aldus Sofie. “Onze studiedienst deed de berekening: er is een budget van minstens 560 miljoen euro nodig om een duurzame toekomst te bieden aan de huisartsen en alle patiënten.”

Artsen moeten zich bezighouden met patiënten, niet met paperassen

Sofie Merckx

PVDA-fractieleidster in de Kamer en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk

“Een huisarts besteedt vandaag een kwart van zijn of haar tijd aan administratie”, licht Sofie toe. “Maar artsen moeten zich bezighouden met patiënten, niet met paperassen. Door elke huisarts een extra forfaitaire vergoeding te geven, kunnen zij een halftijdse verpleegkundige of praktijkondersteuner aanwerven. Dat maakt het werk aantrekkelijker en efficiënter.”

Sofie vindt trouwens dat we niet enkel moeten kijken naar de huisartsenpraktijk. “Vandaag belandt er veel op het bord van de huisartsen, terwijl zij niet steeds de meest gepaste hulpverleners zijn. Zo zorgen de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg ervoor dat huisartsen steeds vaker moeten depanneren. Door ook te investeren in de eerstelijnspsychologen en de huisartsenwachtposten halen we bij de huisartsen druk van de ketel”, besluit ze.