“Vlaamse uitgaven voor consultancy rond zorgbeleid zijn vertienvoudigd”

“Het is opvallend dat het bedrijf WhoCares?, dat met onder andere oud-minister Jo Vandeurzen een duidelijke CD&V-stempel draagt, het meeste opdrachten binnenhaalt met een budget van een slordige 2,2 miljoen euro. Vriendjespolitiek ten top”, zegt Lise Vandecasteele (PVDA).

woensdag 17 mei 2023 3 min leestijd

Portrait de Lise Vandecasteele avec le port d'Anvers en arrière-plan.

PTB

De huidige Vlaamse regering geeft tien keer zoveel geld uit aan externe consultancy bedrijven voor advies over het welzijnsbeleid als de vorige. Dat blijkt uit cijfers die Lise Vandecasteele, Vlaams parlementslid voor de PVDA, opvroeg bij minister Hilde Crevits. “Terwijl er in de vorige legislatuur 1,5 miljoen euro vloeide naar consultancybedrijven is dit deze legislatuur vertienvoudigd tot 15,6 miljoen euro”, verduidelijkt Vandecasteele haar cijfers. Vooral het bedrijf WhoCares? van ex-CD&V-minister Jo Vandeurzen haalt veel opdrachten binnen.

De PVDA betreurt de trend naar het steeds meer uitbesteden van beleid. “Consultancybedrijven rekenen enorm door, met prijzen tot 1.465 euro per dag voor een advies. Als je leest hoe die consultancybedrijven voor grof geld ingehuurd worden, vraag ik me af waarom er ministeries en ambtenaren zijn.”

Lise Vandecasteele geeft een alternatief voor de dure consultancyprijzen. “In plaats van een besparingspolitiek te voeren, investeert de Vlaamse regering beter in het versterken van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Zo bouw je aan een sterke ploeg mensen die duurzaam en met expertise het beleid adviseert. Met het budget dat besteed wordt aan de dure consultancybureaus had het Agentschap de voorbij tien jaar twaalf extra personeelsleden kunnen inzetten. Onze overheidsdiensten zijn perfect in staat de uitbestede opdrachten zelf uit te voeren.”

Over de betrokkenheid van Jo Vandeurzen is Vandecasteele duidelijk: “Dat net het bedrijf waar de ex-minister van Welzijn werkt zoveel geld krijgt van zijn opvolgers doet de wenkbrauwen fronsen. Het is een typevoorbeeld van de draaideur tussen de politiek en het bedrijfsleven.”

Vandeurzen was minister voor Welzijn en Volksgezondheid van 2009 tot 2019. Daarna kwam hij terecht bij het pas opgerichte WhoCares?. Hij werd als minister opgevolgd door Wouter Beke en later bij diens ontslag door Hilde Crevits, beiden partijgenoten van Vandeurzen.

Het consultancybureau met onder anderen Jo Vandeurzen, Steve Steyaert en Pieter Demeester – Who Cares? – heeft sinds 1 augustus 2020 2.243.232,37 euro ontvangen van de Vlaamse overheid.