Schending arbeidsrecht door uitbreiding van precaire arbeidscontracten.
Na de jobsdeal met de 10-urendag en de uitbreiding van nachtarbeid, gaat de regering verder op zijn elan. Flexijobs waren tot nog toe beperkt tot de horeca en de detailhandel. De Croo breidt het systeem nu uit tot landbouw, cultuur, zorg en sport onder het mom van “makkelijker invullen van vacatures”. Toen de regering-Michel in 2015 de flexijobs in het leven riep, waren Ecolo en PS nog fervente tegenstanders. “Gevaarlijk”, zei Frederic Daerden (PS). “Problematisch voor de werknemersrechten”, zei Georges Gilkinet (Ecolo). In 2017 waren er 26.000 flexijobbers, in 2022 al 104.000. Het aantal flexijobbers zal met deze nieuwe uitbreiding pijlsnel klimmen. Is dit de bescherming van De Croo tegen de hoge prijzen? Neem een flexijob om de factuur te betalen?
Flexijobs zijn de veramerikanisering van de arbeidsmarkt. Gepensioneerden of werknemers die 4/5e werken nemen er hun toevlucht toe om rond te kunnen komen. Deze ultraflexibele werkregeling gaat gepaard met lage lonen en onzekere werktijden. Flexijobs ondermijnen ook de financiering van de sociale zekerheid en creëren geen nieuwe werkgelegenheid. "Een ernstige schending van het recht op collectieve onderhandelingen, het recht op fatsoenlijk werk en het recht op sociale bescherming", zeggen de vakbonden.
Opvoeren van de jacht op langdurig zieken.
Door meer langdurig zieken sneller in eender welke job te duwen, wil Vivaldi €67 miljoen extra besparen op de ziekte-uitkering in 2023 en 2024. Dat is bovenop de al geplande besparingen van €161,4 miljoen (2023) en €243,1 miljoen (2024). Vivaldi zet nog meer in op de terug-naar-werktrajecten. Helemaal conform “de mensen die niet willen [werken], gaan op een bepaald moment eens een schop onder hun gat moeten krijgen.” (Conner Rousseau, Vooruit)
Mensen zijn ziek gewerkt. Extra druk van de overheid, op straffe van sancties, helpt de langdurig zieke niet. Vivaldi pakt de oorzaken niet aan. Integendeel, ze werkt de oorzaken in de hand met de arbeidsdeal en het uitbreiden van flexijobs. “Beter voorkomen dan genezen”, zegt de PVDA. Breng de pensioenleeftijd terug naar 65 jaar, versterk de arbeidsinspectie, schroef de flexibiliseringsmaatregelen terug, experimenteer met een 30-urenweek en erken burn-out als beroepsziekte.
Inperking van het tijdskrediet verergert de crisis in de kinderopvang.
Vivaldi beslist tot een besparing van €17 miljoen bij de werkende ouders die de ratrace proberen te combineren met de zorg voor hun kinderen of hun naasten. De inperking van het tijdskrediet komt bovenop de crisis in de kinderopvang. In Vlaanderen blijven momenteel crèches dicht door personeelstekorten. Die zijn het gevolg van jarenlange besparingen in de sector. De werkende gezinnen, en zeker de alleenstaande ouders, hebben de opvang heel hard nodig. Maar nu gaat de federale regering het nog moeilijker maken voor de ouders door het tijdskrediet te beperken. Tot nu toe konden ouders voor elk kind thuisblijven tot het acht jaar was. Dat wordt nu vijf jaar. En ook de periode thuis wordt beperkt in de tijd, van 51 naar 48 maanden. Het effect is dat één van de werkende ouders deeltijds zal moeten werken, om de kinderen de zorg te geven die ze verdienen. In de realiteit is dat meestal de vrouw. Het tijdskrediet inperken is dan ook een stap terug in de gelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Terug naar de inhoudsopgave
De grootste schouders dragen niet de zwaarste lasten
Men doet de rijksten niet bijdragen.
Op 1 mei 2022 zeiden vijf van de zeven Vivaldi-partijen (PS, Vooruit, Ecolo, Groen, CD&V) voor het belasten van de rijksten te zijn. En op 7 oktober, vlak voor het begrotingsconclaaf van de regering, verklaarde PS-voorzitter Paul Magnette op RTBF dat een "crisisbijdrage op alle hoge inkomens zeer welkom zou zijn" en dat het ook nodig was om "de belastingen op vermogen te verhogen". Lekken naar de pers noemen ook een verhoging van de belasting op effectenrekeningen.
De regering gaat het geld echter niet bij de grote vermogens halen. In België bezit de rijkste 1% van de bevolking evenveel als de 74% minst rijke bevolking. Deze 1% rijkste mensen heeft een vermogen van €662 miljard, wat meer is dan het bbp, alles wat België jaarlijks produceert. Elke 1% aan belasting die op het vermogen van deze 1% rijken zou worden geheven, zou €6,62 miljard opbrengen!
De belasting op effectenrekeningen treft niet de allerrijksten - zoals de miljardairsfamilies de Spoelberch (AB Inbev), Janssen (UCB), Colruyt (Colruytgroep) enz. - omdat zij hun enorme vermogen niet op effectenrekeningen hebben staan. Maar zelfs deze placebobelasting heeft de regering geweigerd te verhogen. Anderzijds zullen de grote bedrijven van deze hyperrijken volop profiteren van het geschenk van een miljard euro dat de regering hen aanbiedt in de vorm van een verlaging van de zogenaamde sociale werkgeversbijdragen (maar die in werkelijkheid indirecte lonen van de werknemers zijn, zie hierboven).
De maatregelen voor het bedrijfsleven zijn losse flodders.
De PS gaat er prat op maatregelen bedongen te hebben die de bedrijven laten betalen, maar als je die maatregelen nader bekijkt, zie je dat het eerder losse flodders zijn.
-
De afschaffing van de notionele interest: in feite zijn deze al grotendeels geschrapt ten tijde van de hervorming van de vennootschapsbelasting in 2017. Het bewijs: de begrotingstabel voorziet in een bedrag van €40 miljoen voor 2023, terwijl het in het verleden tot €6 miljard heeft gekost. (Aanvankelijk gold de aftrek voor het totale eigen vermogen van bedrijven, maar sinds de hervorming geldt deze alleen voor vergroot eigen vermogen, dus gemiddeld 20 keer minder)
-
De herziening van de bankentaks: er zal aan 80% belast worden, terwijl deze tot nu toe aftrekbaar was. We hadden echter gehoopt op een maatregel die rekening houdt met de enorme winsten van de sector: de regering haalt in 2023 €111 miljoen op bij de banken en verzekeringsmaatschappijen, maar de vier grootste banken van het land alleen al boekten €6,5 miljard aan winst in 2021. Neem het geval van BNP Paribas Fortis. De maatregel van de regering kost de bank €40 miljoen, terwijl ze in 2021 een winst van €2,3 miljard boekte. De maatregel komt dus neer op ... 1,7% van de winst.
-
De minimumbelasting voor multinationals: dit is niets nieuws, want de regering had er eerder al toe besloten en het opgenomen in de meerjarenbegroting. België volgt hier slechts een internationaal initiatief. Bovendien zullen multinationals kunnen blijven profiteren van fiscale achterpoortjes zoals de aftrek van meerwaarde op aandelen. Multinationals zullen minder belasting blijven betalen dan hun portiers.
De accijns op brandstof wordt verlaagd ... en vervolgens weer verhoogd.
De regering verlengt de maatregelen inzake accijnzen en btw op energieproducten, die de huishoudens moesten helpen de sterke prijsstijgingen op te vangen. Maar deze maatregelen zijn soms absurd. Neem de verlaging van de accijnzen op benzine. Het kostte de regering al vijf maanden om deze verlaging in maart 2022 in te voeren, die vijf dagen later al tevergeefs bleek, omdat deze bescheiden verlaging volledig teniet werd gedaan door de prijsstijging. Maar het gekste is nog wel de manier waarop het gebeurd is.
Ten eerste heeft de regering de accijns slechts met 14,5 cent per liter verlaagd tot 45,56 cent, terwijl het door de Europese wetgeving opgelegde minimum 35,9 cent bedraagt.
Ten tweede heeft de regering het zogenaamde positieve cliquetsysteem ingevoerd: wanneer de brandstofprijs onder de €1,70 per liter zakt, stijgt het accijnsbedrag automatisch. Maar niet andersom: een negatieve cliquet die de accijnzen verlaagt wanneer de prijs stijgt.
Laten we de werkelijke evolutie van de benzineprijs eens bekijken.
-
Op 10 september 2022, toen de prijs onder de €1,70 zakte, steeg de accijns op benzine met 3,99 cent per liter (inclusief btw).
-
Maar toen de prijs op 14 september steeg tot €1,7210 per liter en vervolgens op 23 september tot €1,744 per liter, werd de accijns niet verlaagd.
-
Erger nog: vanaf 28 september daalde de prijs licht en steeg de accijns met nog eens 1,30 cent per liter (inclusief btw), terwijl de prijs niet eens onder de €1,70 per liter was gezakt.
-
Op 7 oktober is de accijns op benzine met nog eens 1,20 cent per liter (inclusief btw) verhoogd, terwijl de prijs opnieuw niet onder de €1,70 per liter was gezakt.
-
Uiteindelijk bleef er van de aanvankelijke accijnsverlaging van 17,5 cent per liter (14,5 cent exclusief btw) op 7 oktober nog maar 11,01 cent per liter over.
Terug naar de inhoudsopgave
Besparingen in spoor, gezondheidszorg en bij ambtenaren en politie
De Croo: