We hebben een toekomstplan voor Van Hool in België

Een rampscenario dreigt voor de werknemers van Van Hool en onderaannemers, én voor ons land als deze industrie van de toekomst gedeeltelijk of geheel verdwijnt. Nochtans moet het zo ver niet komen. We zijn ervan overtuigd dat er een toekomst is voor Van Hool in België.

maandag 25 maart 2024

Een jonge vrouw staat voor de Van Hool fabriek met een bord waarop staat "Bouw onze bussen lokaal".

“Ten eerste moet de Vlaamse overheid mee participeren om de financiële problemen op korte termijn op te lossen. Ten tweede moet de overheid via die participatie controle uitoefenen om investeringen in Koningshooikt te garanderen. Ten derde moet de Vlaamse regering onmiddellijk 174 e-bussen voor De Lijn bij Van Hool laten bouwen in Koningshooikt. Dat kan binnen het huidige raamcontract van 2021”, zegt onze Vlaams fractieleider Jos D’Haese.

“Alleen al bij De Lijn moeten de volgende jaren meer dan 2000 vervuilende dieselbussen worden vervangen. Het is waanzin om know-how en vakkennis verloren te laten gaan en bussen in het buitenland te bestellen.”

Op basis van cijfers en getuigenissen stelden we een alternatief plan op. De oplossing uit de crisis is investeren, niet ontslaan. Een nieuwe, efficiënte fabriek kost 50 miljoen euro en brengt miljarden aan economische meerwaarde op.

De Lijn moet nog ruim 1 miljard investeren in emissievrije bussen. Houden we die investering en toptechnologie in België of laten we alles over aan het buitenland? Een ontslagronde kost 60 miljoen euro en zorgt voor een economisch kerkhof.

“De Vlaamse regering moet voor ons plan kiezen, en zo haar foute beslissingen rechtzetten.” vervolgt Jos D’Haese. “Minister Ben Weyts kondigde in 2018 met veel toeters en bellen aan dat tegen 2025 alle bussen in de stadskernen emissievrij zouden zijn. Hij zou hiervoor 1.200 groene bussen bestellen, maar vandaag rijden er nog altijd maar honderd rond. Met de duizenden dieselbussen die de komende jaren moeten worden vervangen, is het absurd de fabriek te laten sluiten en know-how en vakkennis verloren te laten gaan. We staan voor een omslagmoment in de hele wereld. Iedereen heeft groene spitstechnologie zoals die van Van Hool nodig.”

Omdat de Vlaamse regering naliet bussen te bestellen bij Van Hool en ze liever laat bouwen in Hongarije, is ze mee verantwoordelijk. De tweede verantwoordelijke is het management dat de fabriek in Koningshooikt verwaarloosde en investeerde in een problematisch avontuur in Skopje. De oorzaak ligt niet bij een gebrek aan technologische kennis, noch bij de loonkost. Corona functioneerde als brandversneller. Het probleem is nu duidelijk, maar ook de oplossing.