“Wij bieden wisselmeerderheid aan om abortustermijn te verlengen”

Abortuscentra pleiten voor een verlenging van de abortustermijn. Dat is waar het comité van experten en ook de PVDA al jaren om vragen. Er ligt een tekst klaar in het parlement, maar daar gebeurt al een hele tijd... niets mee. Daar willen we verandering in brengen.

donderdag 25 januari 2024

Close-up van Sofie Merckx in haar dokterspraktijk. Ze draagt een stethoscoop om haar hals.

“Eerst wilde de regering wachten op het verslag van de experten. Die experten stelden unaniem en over alle grenzen heen dat we de termijn voor abortus moeten verlengen en dat de wachttijd afgeschaft moet worden”, stelt Sofie Merckx, huisarts en onze fractieleidster in de Kamer. Toch bleef CD&V dwars liggen.

Daarop boden we aan om een wisselmeerderheid te leveren om de wet toch goedgekeurd te krijgen. Maar daar gingen de regeringspartijen Groen, Ecolo, Open Vld, MR, PS en ook Vooruit niet op in.

Nu, vijf maanden voor de verkiezingen, moet het plots allemaal snel gaan.

De meerderheid binnen Vivaldi wil haar voorstel ter stemming brengen. Maar het is onduidelijk of dit echt zal gebeuren. Keer op keer houdt CD&V de boel tegen, waarna de hele discussie weer verdwijnt.

Het is tijd voor actie en concrete veranderingen in plaats van aankondigingspolitiek. De Vivaldi-regering kan nu bewijzen dat ze vrouwenrechten niet enkel gebruikt als pasmunt voor de verkiezingen.

Sofie Merckx

PVDA-fractieleidster in de Kamer en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk

“Als ze het echt menen dan staat het voorstel de eerstvolgende keer op de agenda”, zegt Sofie. “Wij staan alvast klaar om die wisselmeerderheid opnieuw te bieden.”

Maar de vraag is of er wel echt over gestemd gaat worden en of het hier niet louter om verkiezingspropaganda gaat. “Eliane Tillieux van de PS en tevens de indiener van het wetsvoorstel liet ons al weten dat ze niet van plan is het voorstel opnieuw te agenderen. Wij zullen daarom ons eigen voorstel opnieuw op de agenda van de commissie Justitie te zetten, zo kan er alsnog gestemd worden”, laat Sofie weten.

“Abortus is een recht. Elke vrouw heeft het recht te kiezen over haar lichaam. Die termijn kon al vier jaar geleden verlengd zijn. Dat is al vier jaar dat 300 tot 800 Belgische vrouwen jaarlijks naar Nederland moeten omdat België achterloopt met zijn abortuswetgeving. Ik hoop dat de Vivaldi-regering zich nu wel aan haar woord houdt”, besluit Sofie.