Wij willen alternatieve meerderheid leveren om rente op spaarboekjes te verhogen

Donderdag in de Kamer stelden we voor om een alternatieve meerderheid te leveren om de minimumrente op spaarrekeningen te verhogen. op die manier willen we er mee voor zorgen dat de Belgen iets meer dan wat kruimels van hun bankrekening kunnen halen in een tijd waarin de winsten van de banken nog nooit zo hoog waren...

donderdag 25 mei 2023 2 min leestijd

Iemand heeft een pen in zijn hand en kijkt naar zijn spaarboekje. Er liggen pennen, een bril en papier op een tafel.

Onze volksvertegenwoordiger Roberto D'Amico was in de Kamer hard voor de dubbele standaard die de banken hanteren als het gaat over de rentevoeten: “Als Belgen naar de bank gaan om hun spaargeld op een spaarboekje te zetten, krijgen ze 0,35% interest aangeboden. Als ze bij diezelfde bank een hypotheeklening willen afsluiten, moet ze geen 0,35% maar 5% rente betalen!”

De banken profiteren van dit verschil tussen de twee tarieven. “Ze houden het spaargeld vast om hun winsten op te drijven”, zegt Roberto D'Amico. “In 2022 maakten de Belgische grootbanken 9,7 miljard winst, een ongekend record voor de sector, en dit jaar verwachten ze nog hogere winsten.”

We willen het voorstel van Vooruit-fractieleidster Melissa Depraetere steunen om de rente op spaarrekeningen te verhogen.

Roberto interpelleerde de minister van Financiën om te weten te komen wat diens standpunt zou zijn: “We weten wat het standpunt van de liberalen is; zij hebben de kant van de banken gekozen. Maar wat mij interesseert is uw standpunt, mijnheer Van Peteghem? De PVDA is in elk geval bereid om een alternatieve meerderheid te leveren.”

De CD&V-minister antwoordde dat hij een brief naar de sector had gestuurd, maar dat is ruim onvoldoende. “Als het is om de accijnzen te verhogen, dan kunt u zonder problemen een wet invoeren. Maar om het geld te halen bij de banken, stuurt u een brief... Die ligt zeker al in de vuilnisbak!”, besloot Roberto D'Amico.