We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

Er is een toekomst voor Van Hool in België

De aankondiging dat 1.100 arbeiders en bedienden hun job dreigen te verliezen, is als een mokerslag voor het personeel. De linkse oppositiepartij PVDA verzet zich tegen deze beslissing. De PVDA vraagt investeringen in de vestiging in Koningshooikt in plaats van te besparen en mensen te ontslaan.

maandag 11 maart 2024

De Vlaamse regering mag deze toekomstgerichte industrie niet verloren laten gaan. PVDA-volksvertegenwoordiger Jos D’Haese: "De openbare vervoersmaatschappij De Lijn moet onmiddellijk elektrische bussen bestellen bij Van Hool in de Kempen via het raamcontract van 2021 en mee participeren in het bedrijf.”

Het zijn de werknemers die het bedrijf groot hebben gemaakt. Het is vandaag een wereldspeler in milieuvriendelijke bussen van topkwaliteit. De know-how en de vakkennis zitten hier in Koningshooikt. Maar de directie besloot te investeren in Macedonië en de VS, in plaats van in te zetten op de elektrificatie van de bussen van De Lijn en de andere openbare vervoersmaatschappijen.

De Vlaamse regering mag niet passief blijven maar moet nu tussenkomen om de industrie van de toekomst te redden. We staan voor een omslagmoment in de hele wereld. Iedereen heeft groene spitstechnologie zoals die van Van Hool nodig. We kunnen ons niet permitteren om die know-how en vakkennis verloren te laten gaan. Omdat de Vlaamse regering naliet bussen te bestellen bij Van Hool en ze liever laat bouwen in Hongarije, is ze mee verantwoordelijk. "Daarom pleiten wij met de PVDA al jaren om lokale tewerkstelling op te nemen als criterium bij de bestelling van nieuwe bussen voor De Lijn”, reageert Jos D’Haese.

Voor de PVDA is er een toekomst voor Van Hool in België. “Ten eerste moet de Vlaamse regering onmiddellijk 300 e-bussen voor De Lijn bij Van Hool laten bouwen in Koningshooikt. Dat kan binnen het huidige raamcontract van 2021. Ten tweede moet de Vlaamse overheid mee participeren om de financiële problemen op korte termijn op te lossen. Ten derde moet de overheid via die participatie controle uitoefenen om investeringen in Koningshooikt te garanderen”, zegt Jos D’Haese. “Alleen al bij De Lijn moeten de volgende jaren meer dan 2000 vervuilende dieselbussen worden vervangen. Het is waanzin om know-how en vakkennis verloren te laten gaan en bussen in het buitenland te bestellen.”