We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

PVDA vraagt dat Vlaamse regering ingrijpt om Van Hool te redden

Volgens de linkse oppositiepartij PVDA draagt de Vlaamse regering een ‘verpletterende verantwoordelijkheid’ voor de malaise bij busbouwer Van Hool. “Het is dan ook aan de regering om nu in te grijpen om de toekomst van dit belangrijke bedrijf in België te verzekeren”, zegt PVDA-parlementslid Jos D’Haese. “Ze kan voor concreet perspectief zorgen door nu een grote bestelling elektrische bussen te plaatsen en de financiële problemen oplossen door een participatie in het bedrijf. Jarenlang heeft de regering nagelaten om bussen te bestellen en recent nog liet ze ze liever bouwen in Hongarije dan in België. Het is nu tijd om het roer om te gooien.”

vrijdag 8 maart 2024

“Jarenlang heeft de Vlaamse regering bespaard op De Lijn en getreuzeld met de aankoop van emissievrije bussen”, zegt D’Haese. “En als ze dan recent een nieuw order liet plaatsen, was het bij een Chinese constructeur die de bussen in Hongarije laat assembleren. Op korte termijn zal dat allemaal wel goedkoper zijn. Maar wat zal de maatschappelijke kost zijn als een bedrijf als Van Hool over kop gaat? Daarom pleiten wij met de PVDA al jaren om lokale tewerkstelling op te nemen als criterium bij de bestelling van nieuwe bussen van De Lijn.”

De PVDA vraagt de Vlaamse regering om vandaag twee maatregelen te nemen om de sluiting van de busafdeling van Van Hool af te wenden. “Het eerste wat de regering onmiddellijk kan doen is een grote bestelling emissievrije bussen plaatsen. Dat is perfect mogelijk op het raamcontract dat in 2021 werd afgesloten met de Belgische busbouwers. Zo kan de regering voor een concreet perspectief zorgen. Daarnaast is er ook dringend financiële ondersteuning van het bedrijf nodig, want dat heeft wel echt een toekomst in België. Door te participeren in Van Hool kan de regering meteen ook toezien op de bedrijfsvoering.”

“Het zou waanzin zijn om een van de meest geavanceerde busbouwers ter wereld te sluiten op het moment dat we de vergroening van ons openbaar vervoer moeten versnellen”, besluit D’Haese. “Van Hool is het enige Belgische bedrijf dat op wereldvlak meespeelt in de automobielsector, met bestellingen van Noorwegen tot in de Verenigde Staten. Dit soort innovatieve bedrijven hebben we echt nodig voor de industriële ontwikkeling van ons land. We staan de komende jaren voor investeringen van honderden miljoenen in emissievrije bussen. Laat ons die in België produceren zodat die centen terugvloeien naar onze economie en zodat we de know-how hier verder kunnen blijven ontwikkelen.”