“Siegfried Bracke wil woord graaien laten verbieden door rechter als het over zijn pensioenextra’s gaat”

“De poging van Siegfried Bracke om mij en de PVDA het zwijgen op te leggen wordt nog straffer”, reageert PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. Ex-Kamervoorzitter Bracke dagvaardt Hedebouw nu ook persoonlijk voor de rechtbank van eerste aanleg te Brussel. Bracke vraagt een nog uitgebreidere censuur.

woensdag 8 november 2023

Raoul Hedebouw in het parlement

De zaak tegen Hedebouw wordt ingeleid op woensdag 8 november.

“Wij laten ons niet intimideren. Dat zei ik al toen Siegfried Bracke een eerste proces aanspande en ik herhaal het: wij laten ons niet doen. Wij gaan door met onze petitie en de strijd tegen de graaipolitiek”, stelt Hedebouw krachtig.

Op 20 september startte Bracke al een eerste procedure tegen een vzw van de PVDA. “Siegfried Bracke beseft nu dat die vzw niet verantwoordelijk is voor de website van de PVDA. Daarom daagt hij mij persoonlijk voor de rechter. In de nieuwe dagvaarding gaat hij veel verder in zijn eis om ons monddood te maken”, legt Raoul Hedebouw uit. “Bracke eist niet enkel dat onze petitie verboden wordt. Hij vraagt nu ook aan de kortgedingrechter om mij en de PVDA te verbieden het woord graaier ooit nog met hem in verband te brengen. En dat verbod zou moeten gelden voor eender welk geschrift en beeld en voor altijd.”

“Eigenlijk vraagt Bracke botweg aan de rechter om ons te censureren. Dit gaat over de vrijheid van meningsuiting. Een veroordeling van mij en mijn partij zou een heel gevaarlijk precedent zijn. Niet alleen voor ons, maar voor alle democraten en voor de media. Deze poging voegt zich bij het andere gevaarlijke precedent van preventieve censuur: het publicatieverbod dat Vooruit-voorzitter Conner Rousseau gerechtelijk afdwong tegenover DPG Media. Wij blijven ons verzetten. Het is ongelooflijk hoe het establishment poogt om via de rechtbank de vrijheid van meningsuiting te beperken om hun privileges te beschermen”, stelt de PVDA-voorzitter verontwaardigd.

Raoul Hedebouw en de PVDA krijgen veel steun in deze zaak. “Veel mensen moeten rondkomen met een pensioen van 1.400 euro of minder. En dan zien ze politici die naar het gerecht stappen om hun illegale pensioenextra’s te behouden. Ze hebben echt genoeg van al die politieke privileges en waarderen het dat wij daar tegen ingaan. Ze pikken het niet dat Bracke ons probeert de mond te snoeren. Dat zien we met onze petitie die al meer dan 50.000 keer is ondertekend. Wij gaan door. Iedereen kan de petitie trouwens nog steeds ondertekenen via www.pvda.be/graaipensioen”, besluit Raoul Hedebouw.

Op de inleidingszitting op woensdag 8 november 2023 zal deze zaak gevoegd worden bij de eerder opgestarte zaak en vermoedelijk uitgesteld worden naar een zitting begin december.