Wachtlijst sociaal wonen op historisch hoogtepunt, maar minister is tevreden

Tien jaar geleden stonden er zo’n 70.000 gezinnen minder op de wachtlijst. “N-VA levert nu bijna tien jaar de minister van Wonen. En wat zien we? De wachtlijst is geëxplodeerd”, merkt Jos D’Haese op.

maandag 3 juli 2023

Default teaser image.

PVDA

In 2022 stonden 176.026 gezinnen op de wachtlijst voor een sociale woning. “De wachtlijst sociaal wonen is onder deze regering aangegroeid tot een historisch hoogtepunt”, zegt Jos D’Haese, fractieleider in het Vlaams parlement voor PVDA. “Dat de minister van Wonen daar tevreden mee is, zegt alles over het Vlaamse woonbeleid.”

Tien jaar geleden stonden er zo’n 70.000 gezinnen minder op de wachtlijst. “N-VA levert nu bijna tien jaar de minister van Wonen. En wat zien we? De wachtlijst is geëxplodeerd”, merkt D’Haese op.

“De minister spreekt over een daling van de wachtlijst, maar eigenlijk klopt dat niet”, zegt D’Haese. “2022 was namelijk een ‘correctiejaar’. Dat zijn de jaren waarin de cijfers geüpdatet en geactualiseerd worden, door mensen te schrappen die niet langer in aanmerking komen”, legt hij uit. “De minister rekent zich rijk door appelen met peren te vergelijken”, zegt D’Haese.

“Want natuurlijk daalt de wachtlijst in die correctiejaren, dat gebeurt elk correctiejaar. Maar als we vergelijken met 2019 (het vorige correctiejaar) zien we een stevige stijging: 22.516 gezinnen meer op de wachtlijst”, zegt Jos D’Haese. “Dit is de langste wachtlijst ooit in een correctiejaar. De regering kan cijfers verdraaien zoveel ze wil. Maar de harde realiteit is dat de bouw van sociale woningen volledig is stilgevallen.”

Volgens PVDA is het dan ook niet gepast dat minister Diependaele pluimen op zijn hoed steekt voor deze ‘daling’. “Deze Vlaamse regering legde de sector een hervorming op waar niemand om gevraagd had. Ze houdt gemeenten die meer dan 15% sociale woningen wil bouwen tegen en laat gemeenten die niet willen bouwen ongemoeid. Ze geeft miljoenen bedoeld voor sociale woningen cadeau aan projectontwikkelaars. Deze Vlaamse regering wíl gewoon niet voldoende sociale woningen bouwen. En dat zie je aan de cijfers. Op dit moment staan er 30.000 gezinnen meer op de wachtlijst, dan dat er effectief een sociale woning hebben”, zegt D’Haese.

“Een goede woning hebben is een grondrecht. Om dat recht voor iedereen te waarborgen moeten we echt een switch maken in ons woonbeleid. We moeten het woonbeleid terug in eigen handen nemen, in plaats van geld door te sluizen naar de privé”, aldus D’Haese.

Daarnaast wil de PVDA projectontwikkelaars verplichten om in elk groot project minstens een derde sociale woningen te voorzien. “Zo kunnen we evolueren van een sociale woonsector enkel voor de allerarmsten, met ellenlange wachttijden. Naar een veel bredere volkshuisvesting, met publieke woningen voor de brede werkende bevolking”, besluit D’Haese.