PVDA lanceert petitie tegen belastingsupplement voor coronawerkloosheid

Vandaag, dinsdag 8 juni, lanceert de PVDA een online petitie tegen de belastingkater waarmee mensen die tussen maart en december 2020 tijdelijk werkloos waren nu geconfronteerd worden.

dinsdag 8 juni 2021

PVDA lanceert petitie tegen belastingsupplement voor coronawerkloosheid

Doordat de vorige regering de bedrijfsvoorheffing op tijdelijke werkloosheid naar beneden heeft gehaald, zonder de totale belasting ervan bij te stellen, worden veel werknemers nu geconfronteerd met een belastingfactuur van enkele honderden tot duizenden euro’s. Met haar petitie wil de PVDA druk zetten op de regering voor een oplossing. Daarnaast wil de authentiek linkse partij ook getuigenissen van getroffen werknemers verzamelen om het probleem zichtbaar te maken.

De petitie kan getekend worden op www.pvda.be/coronawerkloosheid

“Sinds tax-on-web gelanceerd is, worden we overspoeld door verhalen van mensen die van hun stoel vallen als ze zien hoeveel ze zullen moeten bijbetalen door hun coronawerkloosheidsdagen in 2020”, vertelt PVDA-volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders. Veel getuigenissen die de partij binnenkrijgt vertellen hetzelfde verhaal van mensen die zich dubbel gestraft voelen. Zo klinkt het bij een getroffen werknemer: “In normale tijden verdien ik tussen 1600 en 1700 euro voor 38 uur per week werken. Met de coronawerkloosheid verdien ik 1450 euro. En nu vragen ze mij 1600 euro bijdrage voor 80 dagen coronawerkloosheid in 2020!”

“Werknemers die in 2020 tijdelijk werkloos werden door de coronacrisis, worden effectief twee keer getroffen in hun portemonnee”, stelt Gaby Colebunders verontwaardigd. “Eerst vallen ze terug op 70% van hun inkomen en het jaar daarna krijgen ze er nog een gepeperde belastingafrekening bovenop. Mensen en families die al zwaar getroffen waren door de crisis, krijgen het nu nog eens extra hard te verduren door een fout fiscaal beleid.”

“Wij waarschuwen al sinds het moment dat de bedrijfsvoorheffing op coronawerkloosheid verlaagd is, dat dat tot grote belastingsupplementen kan leiden voor de werknemers in kwestie. Maar de regering heeft dat steevast naast zich neergelegd. Onder druk van de PVDA heeft minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) intussen een simulatietool en afbetalingsregelingen beloofd. Maar dat is alles behalve een volwaardige oplossing.”

“Die oplossing ligt nochtans voor de hand”, vervolgt Colebunders. “Voor zelfstandigen bestaat die al met het crisisoverbruggingsrecht. Dat wordt apart belast van de andere inkomsten aan hetzelfde verlaagde tarief van de bedrijfsvoorheffing. Aangezien het overbruggingsrecht beschouwd kan worden als de tijdelijke werkloosheid voor zelfstandigen, kan men diezelfde regeling perfect toepassen op de coronawerkloosheid voor werknemers. Het belastingsupplement door coronawerkloosheid zou op die manier verdwijnen.”

“Dat de regering die oplossing niet wil toepassen, getuigt van politieke onwil”, stelt Colebunders vast. “Daarom hebben we zelf een wetsvoorstel ingediend om de belastingfactuur voor coronawerkloosheid te doen verdwijnen. Het ABVV, dat het probleem als eerste naar buiten bracht, heeft alvast een positief advies uitgebracht over ons wetsvoorstel. Ook het ACV vindt dat er een oplossing moet komen voor het grote belastingsupplement voor wie vorig jaar op coronawerkloosheid heeft gestaan. Maar dat is niet genoeg om de regering te doen plooien. Daarom vragen we aan de getroffenen om massaal hun verhaal te doen en onze petitie te tekenen, zodat de regering hen niet meer kan negeren.”