PVDA lanceert petitiecampagne “Stop de kilometertaks”

.

De PVDA lanceert vandaag een petitie tegen de kilometertaks. De linkse partij reageert hiermee tegen de plannen van de Vlaamse regering om een kilometerheffing in te voeren op het hele Vlaamse wegennetwerk. “Een slecht idee”, vindt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “De kilometertaks is asociaal en ondermijnt onze privacy. In plaats van ons blauw te betalen aan groene taksen, kunnen we beter investeren in beter openbaar vervoer.”

De PVDA is van oordeel dat een kilometertaks sociaal onrechtvaardig is. Peter Mertens: “We zouden bijna vergeten dat autorijden al lang per kilometer belast wordt, door de accijnzen op diesel en benzine. De prijs ligt tussen 200 en 300 euro per ton uitgestoten CO2, tien keer zo veel als de grote vervuilers op de Europese koolstofmarkt betalen. Hoe kan je daar taksen en tolheffingen aan blijven toevoegen, als veel mensen gewoon geen alternatief hebben?”

Wij roepen op anderhalf miljard per jaar te investeren in nieuwe tramlijnen, stipte treinen en betere busverbindingen, ook naar werkplekken die vandaag niet of nauwelijks bediend worden door het openbaar vervoer.

De petitie is te vinden via deze link.

De tekst van de petitie luidt als volgt:

“Wij willen geen kilometerheffing. Een kilometerheffing zou autorijden dubbel zo duur maken. Voor de rijksten geen probleem, voor alle anderen wel. En, een kilometerheffing zou mensen straffen die noodgedwongen met de auto naar het werk moeten rijden, bij gebrek aan goede en efficiënte alternatieven. In plaats van ons blauw te betalen aan groene taksen, kunnen we beter investeren in goed, efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer. Dat is ecologisch én sociaal.”

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Christel Voorspoels
    heeft deze pagina gevolgd 2019-04-19 17:31:16 +0200
  • Jeroen Taverniers
    heeft gereageerd 2019-04-08 11:57:23 +0200
    Ja en nee. Ik betaal 235 euro rijtaks voor 2000 km te rijden, terwijl u buur voor dezelfde prijs er 20.000 km rijdt. Is dat rechtvaardig? Nee. Dus men zou de jaarlijkse rijtaks moeten afschaffen en dit gewoon verrekenen in de accijnzen, wie veel rijdt betaald meer via de brandstof, mensen die een kleine wagen kopen met laag verbruik besparen zo tegenover een zware motor.
    Het grote probleem ik heb met deze taks is de prijs per km. Deze ligt te hoog waardoor het op een platte belastingverhoging uitkomt. Mocht men dit op EU niveau doen zodat iedereen betaald waar elke km gereden is kan dit wel een goed systeem zijn. Maar ik vrafschuw het idee dat men iedereen altijd en overal volgt. Met ANPR camera’s draait men helemaal door. Vroeger stapte je in de wagen en kon je gewoon rondrijden, nu heb je een studiedag nodig om uit te zoeken waar je nog mag rijden, waar je tol moet betalen, welk vignet je tegen u raam moet plakken. Vroeger werd infrastructuur gebouwd omdat het de economie stimuleerde, zonder wegen zou deze stilvallen, maar voor niets is nog geld en naast de torenhoge belastingen moeten we er nog eens opnieuw voor betalen. Staat men stom dat velen gewoon het vliegtuig nemen, geen zorgen. Want welke zot kwam op het idee om mensen te pesten met knips en LEZ’s en dan een boete van 350 euro te geven omdat je per ongeluk Brussel binnenrijdt net alsof je in een zone 30 tegen 120 een groep schoolkinderen omver rijdt. Mobiliteit brengt ons veel welvaart, en ja je betaald een antal levensjaren door vervuiling, maar wat is 2 jaar tegen 5 jaar meer tijd verspillen met terug paard en kar, openbaar vervoer die u nergens brengt? Ga eens in steden kijken, de leegstand is waanzinnig hoog overal. Steden waren altijd het centrum van handel, dus ook mobiliteit en lawaai. Men probeert van steden een plattelandsdorp te maken met als gevolg dat ze de steden doodbloeden. De wagen is niet de vijand, wel ondanks de groei werd er niets geinvesteerd in de infrastructuur en met een kilometertaks zal dat niet veranderen. Ergtse is nog een 25 cent startbelasting, als je 2 km naar de bakker of winkelt rijdt waar al geen filles zijn ben je meteen geld kwijt. Wie bedenkt die dwazigheden?
  • Benny Cools
    heeft gereageerd 2019-04-05 20:51:02 +0200
    Een kilometerheffing is onrechtvaardig ! iemand met een bescheiden auto , laag vermogen , betaald minder wegentaks dan iemand met een grote dure wagen . Bij een kilometerheffing zal de minderkapitaal krachtige zijn auto sneller aan de kant moeten laten staan dan de kapitaalkrachtige wanneer de kilometerheffing in de plaats komt van de wegentaks . Rijken worden weer eens bedient door de traditionele partijen .
  • Webredactie
    publiceerde deze pagina in Heet van de naald 2019-04-05 16:53:26 +0200

We hebben jouw steun nodig