.

De PVDA start een petitie tegen de invoering van de energiecorrectie die minister Homans wil invoeren voor sociale woningen. “Met de Homansheffing treft de minister opnieuw de zwaksten in onze samenleving”, zegt voorzitter Peter Mertens. “De factuur doorschuiven naar kwetsbare mensen: dat lijkt stilaan wel het DNA van de N-VA. Met onze petitie vragen we om de huurprijzen niet te verhogen, maar in te zetten op duurzame renovaties en een verlaging van de BTW op energie.”

Minister van Wonen en Armoedebestrijding wil 50.000 sociale huurders die een energiezuinige woning huren vanaf 2020 een energiecorrectie laten betalen. Een compensatie voor de lagere kosten voor energie, die al snel werd omgedoopt tot ‘Homansheffing’. “Dat is niet alleen een absurde maatregel, Homans baseert zich bovendien op de energienormen van 2006”, reageert Peter Mertens, voorzitter van de PVDA. “Zo haalt Homans het geld bij de meest kwetsbare huurders en wordt geen enkele woning beter geïsoleerd.”

50.000 sociale huurders, een derde van het totaal, zouden door de maatregel getroffen worden. “De Homansheffing kan oplopen tot een dertiende maand huur”, zegt Mertens. “Wij starten daarom een petitie om deze onrechtvaardige maatregel tegen te houden.” In plaats van een extra heffing voor huurders in een goed geïsoleerde woning, stelt de PVDA voor om meer in te zetten op duurzame renovaties. “En om de energieprijs voor iedereen betaalbaar te maken, pleiten we voor de verlaging van de BTW op energie van 21 naar 6 procent”, besluit Mertens.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2019-05-04 13:46:40 +0200
    De huur verhogen om de kosten voor isolatie, dubbele belazing, enz.. te dekken!! Hoe dat?? Waar komt dat geld vandaan denkt ge ?? JUIST !! Van onze gemeentebelastingen die we elk jaar al moeten bijbetalen. En dan te weten dat je in Antwerpen zowat de hoogte stadsbelastingen betaalt van het hele Vlaamse land !! Dus gaan WIJ = de Werkmens deze kosten eerst voorschieten via onze belastingen en ten tweede, gaan ze die kosten een TWEEDE maal laten betalen door de bewoners extra te laten betalen voor de verbeteringswerken want ze gaan dat nog eens gaan terughalen bij de bewoners van deze appartementen door de huurgelden te verhogen !! Wat heeft dat GVD voor zin om dat te doen ?? De mensen zand in de ogen strooien met aanpassingswerken te doen aan hun verouderde brol. Gebruiken ze onze belastingen voor en dan gaan ze doodleuk nog eens het huurgeld te verhogen. Dat is 2 X iets laten betalen voor hetzelfde…. Ja, ze kunnen daar wel goed rekenen op ’t SCHOON VERDIEP als het tenminste in hun voordeel is. Bedriegers en leugenaars van de bovenste plank !! Vergeet dat niet op 26/5 als ge daar in dat kotje staat. Er MOET iets veranderen. En ALLEEN de stemmers kunnen dat doen !! Dus gebruik je verstand in dat kotje op 26 mei. JIJ hebt de macht om iets te laten VERANDEREN !! Doe het dan ook en kom later niet zagen en klagen !! De kiezers hebben de kans om hun tanden te laten zien. Op de dag van de VERKIEZINGEN
  • Nicole Heindryckx
    heeft deze pagina gevolgd 2019-04-22 17:29:11 +0200
  • Van Tricht
    heeft gereageerd 2019-04-19 23:43:44 +0200
    Een minister van wonen en armoedebestrijding die de zwakkeren in onze maatschappij meer doet betalen, waar heb ik zulke dingen nog gehoord? Gewoon hemeltergend!
    Mvg, Alexander

We hebben jouw steun nodig