PVDA start petitie tegen #HomansHeffing

De PVDA start een petitie tegen de invoering van de energiecorrectie die minister Homans wil invoeren voor sociale woningen. “Met de Homansheffing treft de minister opnieuw de zwaksten in onze samenleving”, zegt voorzitter Peter Mertens. “De factuur doorschuiven naar kwetsbare mensen: dat lijkt stilaan wel het DNA van de N-VA. Met onze petitie vragen we om de huurprijzen niet te verhogen, maar in te zetten op duurzame renovaties en een verlaging van de BTW op energie.”

donderdag 18 april 2019

PVDA start petitie tegen #HomansHeffing

Minister van Wonen en Armoedebestrijding wil 50.000 sociale huurders die een energiezuinige woning huren vanaf 2020 een energiecorrectie laten betalen. Een compensatie voor de lagere kosten voor energie, die al snel werd omgedoopt tot ‘Homansheffing’. “Dat is niet alleen een absurde maatregel, Homans baseert zich bovendien op de energienormen van 2006”, reageert Peter Mertens, voorzitter van de PVDA. “Zo haalt Homans het geld bij de meest kwetsbare huurders en wordt geen enkele woning beter geïsoleerd.”

50.000 sociale huurders, een derde van het totaal, zouden door de maatregel getroffen worden. “De Homansheffing kan oplopen tot een dertiende maand huur”, zegt Mertens. “Wij starten daarom een petitie om deze onrechtvaardige maatregel tegen te houden.” In plaats van een extra heffing voor huurders in een goed geïsoleerde woning, stelt de PVDA voor om meer in te zetten op duurzame renovaties. “En om de energieprijs voor iedereen betaalbaar te maken, pleiten we voor de verlaging van de BTW op energie van 21 naar 6 procent”, besluit Mertens.

Teken de petitie