Vlaming betaalt vandaag 278 euro meer voor energie dan in de buurlanden

Op vijf jaar tijd steeg de elektriciteitsfactuur in ons land met de helft. Voor de gemiddelde Vlaming werd elektriciteit 400 euro duurder. In vergelijking met onze buurlanden steeg onze factuur vijf keer zo snel. Dat blijkt uit een nieuwe energiestudie van de PVDA-studiedienst. De linkse partij stelt een reeks maatregelen voor om de energiefactuur opnieuw betaalbaar te krijgen.

vrijdag 17 mei 2019

Vlaming betaalt vandaag 278 euro meer voor energie dan in de buurlanden

“Het bilan van het Vlaamse en federale energiebeleid is ronduit dramatisch”, zo reageert partijvoorzitter Peter Mertens op de nieuwe energiestudie van de PVDA-studiedienst. “De Zweedse coalitie beloofde om de energiefactuur betaalbaar te maken, maar gezinnen betalen zich vandaag blauw: op amper vijf jaar tijd steeg de stroomfactuur voor een Vlaams gezin met meer dan 400 euro, een stijging van 62%. Dat is ongezien.”

PVDA analyseerde ook de energieprijzen in de ons omringende landen, en moest vaststellen hoe die daar de laatste jaren eerder stabiel bleven. “Nog zo’n belofte die de regering gewoon aan haar laars lapte: in het regeerakkoord lazen we hoe de regering via een ‘energienorm’ de stroomprijs van de gezinnen op die van de buurlanden zou afstemmen. Die belofte werd niet ingelost. Wel integendeel: de prijzen stegen in ons land maar liefst 5 keer zo sterk als in de buurlanden. Vijf jaar non-beleid heeft ons opgezadeld met een echte energiekloof”, haalt Peter Mertens aan.

De elektriciteitsfactuur steeg het sterkst in Vlaanderen. Bij het aantreden van de regering-Michel-De Wever in oktober 2014 betaalde een gemiddeld Vlaams gezin nog 58 euro minder dan wat men gemiddeld in de buurlanden betaalde. Vandaag ligt de energiefactuur in Vlaanderen maar liefst een kwart hoger dan in de buurlanden en betaalt de Vlaming 278 euro méér.

De PVDA heeft een actieplan klaar om de energiefactuur opnieuw betaalbaar te krijgen. Als urgente maatregelen eist de partij dat de volgende regering onmiddellijk de btw op energie verlaagt van 21% naar 6% en de kosten voor groene stroom uit de consumentenfactuur haalt. Deze twee eenvoudige maatregelen zouden de gemiddelde energiefactuur doen dalen met zo’n 180 euro, berekende de studiedienst. Om de energiekloof met de buurlanden verder te dichten pleit de linkse partij nog voor de invoering van door de overheid gereguleerde maximumprijzen voor elektriciteit als gas, zoals die bijvoorbeeld al in Frankrijk worden toegepast.

Bekijk hier de studie.

Verlaag de BTW op energie