Wetsvoorstel PVDA garandeert iedereen pensioen van minstens 1.500 euro netto

Kan dat, iedereen een goed pensioen geven? Jawel! “Alle pensioenen optrekken tot minimum 1.500 euro netto is haalbaar en betaalbaar”, zegt Peter Mertens. De PVDA dient een wetsvoorstel in.

woensdag 13 februari 2019

Wetsvoorstel PVDA garandeert iedereen pensioen van minstens 1.500 euro netto

“Tegenover Nederland, Frankrijk, Oostenrijk en Luxemburg hebben Belgen tot 40% minder pensioen na even lang te hebben gewerkt”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, vandaag in de Gazet van Antwerpen. “In België hebben we de laagste pensioenen van West-Europa. Zo kan het niet verder. De maat is vol.

De PVDA wil het minimumpensioen verhogen tot 1.500 euro netto per maand. De linkse partij dient daarvoor in de Kamer een wetsvoorstel in. “Wie een leven lang gewerkt heeft, heeft recht op een goed pensioen. Dat is een kwestie van rechtvaardigheid, respect en eerlijke verdeling”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens.

Een pensioen van minstens 1.500 euro netto is één van de speerpunten in het gloednieuwe koopkrachtplan van de PVDA. “Naast hogere pensioenen willen wij ook de btw op energie verlagen naar 6 procent, gratis en beter openbaar vervoer, goedkopere ziekenhuisfacturen en drie procent loonsverhoging.”

PVDA-voorzitter Peter Mertens lanceerde het idee van een minimumpensioen van 1.500 euro al op 17 september 2017 in het kader van het solidariteitsfestival ManiFiesta. Ook sp.a neemt dat voorstel voor een pensioen van 1.500 euro over, maar sp.a wil dat bedrag bruto. “Wij willen dat bedrag nétto, en ook voor zelfstandigen”, zegt Mertens.

“Met pensioentjes van gemiddeld 1.181 euro voor mannen en 882 euro voor vrouwen kunnen gepensioneerden zelfs geen rusthuis betalen, laat staan een beetje genieten van hun oude dag. Een minimumpensioen van 1.500 euro voor iemand die heel zijn leven gewerkt heeft, is dus geen overbodige luxe. Het is een minimum om waardig te kunnen leven.”

“Geen woorden, maar daden”, aldus Peter Mertens. “Zelfs Bart De Wever moest onder druk van de sociale beweging toegeven dat '1500 euro geen slecht bedrag is om naar toe te werken'. Nu werknemers in heel België het werk neerleggen om meer koopkracht te eisen leggen wij deze sociale topprioriteit op tafel in het parlement. Zo dwingen we de andere partijen om effectief kleur te bekennen”, aldus Peter Mertens.

De PVDA heeft ook een financieringsplan klaar. Een ommezwaai naar een eerlijk pensioen voor iedereen is perfect betaalbaar als we het geld halen bij fiscale fraudeurs en miljonairs.

“De kost voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto komt uit op 2,1 tot 2,8 miljard euro (afhankelijk of het ook naar zelfstandigen wordt uitgebreid). De PVDA wil dat financieren met een drietrapsraket: 1 miljard uit strijd tegen fiscale fraude, 1 miljard uit vermogens en 1 miljard door de stelselmatige verlaging van de werkgeversbijdragen aan de sociale zekerheid terug te draaien.