Ziekenhuizen in nood: PVDA breekt in op begroting met voorstel tot onmiddellijke herfinanciering van de zorgsector

Overal in de ziekenhuizen wordt alarm geslagen. Ons zorgsysteem staat op instorten. Er moet iets gebeuren. De PVDA zal dinsdag 21 december inbreken in de begroting met een amendement voor de onmiddellijke herfinanciering van het Zorgfonds. Daar kan onmiddellijk over gestemd worden.

dinsdag 21 december 2021

“We moeten de lonen in de ziekenhuizen met 10% verhogen en erkennen dat het om een zwaar beroep gaat. En dat moet nu gebeuren. Alleen zo kunnen we de sector herwaarderen en het nodige extra personeel aantrekken”, aldus PVDA-voorzitter Raoul Hedebouw. Ook in 2019 kwam er een Zorgpersoneelfonds op initiatief van de PVDA.

Lees hier het ‘Red de zorg’-plan van de PVDA

De alarmsignalen stapelen zich op. Een op de vier verpleegkundigen overweegt de sector te verlaten. Dat geldt ook voor een op de drie huisartsen. Bedden zijn gesloten wegens gebrek aan personeel om de patiënten te verzorgen. De spoedgevallendienst in Herstal nam de nooit eerder geziene beslissing om enkele dagen te sluiten door tekort aan personeel. In Gent zal de afdeling intensieve zorg met Kerstmis bedden sluiten om het zorgteam te beschermen. Hogescholen laten weten dat studenten verpleegkunde massaal afhaken in het tweede jaar. Veel functies blijven openstaan, ziekenhuizen raken niet aan het nodige personeel.

“Wie zal er voor de patiënten zorgen als gezondheidswerkers de sector massaal verlaten?”, waarschuwt Sofie Merckx, huisarts en PVDA-volksvertegenwoordigster. De gezondheidszorg is in gevaar. Kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg kunnen niet worden gegarandeerd zonder goed opgeleid en gemotiveerd personeel. Gezondheidswerkers herwaarderen en hen vooruitzichten geven moet een politieke en budgettaire prioriteit zijn. De gezondheid van de zorgmedewerkers en van ons allemaal staat op het spel.

Het Zorgplan van de PVDA is gebaseerd op vier samenhangende assen:

(1) een verhoging van het brutoloon met 10% voor alle personeelsleden, om gekwalificeerd personeel dat de sector heeft verlaten opnieuw aan te trekken en de lage lonen boven de grens van 14 euro per uur te trekken

(2) dubbele beloning voor weekend- en nachtdiensten

(3) erkenning als zwaar beroep en recht op rust vanaf 60 jaar, om een eind te maken aan de huidige situatie waarin de meerderheid van de verpleegkundigen minstens tot 66 jaar zal moeten werken

(4) een onmiddellijke verdubbeling van het Zorgfonds om extra personeel aan te werven, via een aanpassing van de begroting.

Teken de petitie ‘Red de zorg’

“Minister Vandenbroucke durft naar het parlement te komen met een belachelijk voorstel van 43 miljoen euro, terwijl de regering al een jaar geen nieuwe investeringen heeft gedaan. Hij kijkt toe hoe de zorgmedewerkers eraan onderdoor gaan. Hij heeft geen antwoord op de grote tekorten. We kunnen de gezondheidszorg redden, maar dan moeten we nu handelen”, reageert Sofie Merckx. Deze kwestie is des te dringender omdat het tekort aan verpleegkundigen relatief is: er is wel degelijk gekwalificeerd personeel, maar 19.000 gediplomeerde verpleegkundigen werken momenteel in een andere sector.

“Het PVDA Zorgplan kost 1,9 miljard. Dat is de afrekening voor de bezuinigingsmaatregelen van voormalig minister De Block. Dit bedrag is nodig om het leven van de 120.000 federale gezondheidswerkers te veranderen en de toegang tot kwalitatieve gezondheidszorg voor elf miljoen mensen te verzekeren. Wie dat te duur vindt, hoeft alleen maar te berekenen wat het de samenleving zou kosten als ons gezondheidszorgsysteem instort”, besluit Raoul Hedebouw.