Peter Mertens tijdens een betoging voor solidariteit met Palestina

Midden de oorlog tegen Gaza exporteert België 16.000 kilogram buskruit naar Israël

Op 30 november 2023, na meer dan vijftig dagen bombardementen door Israël op de Gazastrook, exporteerde ons land 16.000 kilogram buskruit naar Israël. Dat blijkt uit nieuwe documenten die Peter Mertens heeft opgevraagd bij de stad Antwerpen en het Havenbedrijf en waarover De Morgen vandaag bericht.

donderdag 25 januari 2024

Het buskruit, afkomstig van PB Clermont, werd via het Deurganckdok in de Antwerpse haven door rederij ZIM naar Israël vervoerd.

"Deze transporten zijn illegaal. Het betreft een regelrechte inbreuk op het VN-Wapenhandelsverdrag en het Vlaams Wapendecreet," reageert Peter, die volksvertegenwoordiger en Antwerps gemeenteraadslid is. Eerder deze maand diende hij klacht in bij de onderzoeksrechter tegen illegale wapentransporten, en hij zal dit opnieuw doen naar aanleiding van deze nieuwe onthullingen.

Peter noemt de federale regering hypocriet: "Enerzijds laat de regering van Vooruit, Groen, CD&V en Open Vld in woorden uitschijnen dat ze zich schrap zet voor een staakt-het-vuren in Gaza. Anderzijds exporteert ons land ondertussen wel 16.000 kilogram munitie naar de oorlogvoerende staat Israël."

Hij zal de federale regering donderdag tijdens het vragenuurtje in de Kamer oproepen haar verantwoordelijkheid op te nemen. "Het is aan de minister van Buitenlandse Zaken, Hadja Lahbib, om het buitenlands beleid van ons land te coördineren. Het is hoog tijd dat zij alle betrokken actoren samenroept om zo snel mogelijk tot een export- en transitverbod van militair materiaal richting Israël te komen."

Peter Mertens

Algemeen secretaris PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

De federale regering nam een gelijkaardig initiatief om een wapenembargo tegen Rusland te bewerkstelligen. "Niemand kan zich vandaag voorstellen dat ons land 16.000 kilogram munitie naar Moskou zou exporteren. Maar te midden van de verschrikkelijke oorlog tegen Gaza gebeurt dit wel naar Israël. Wie kan uitleggen waarom er wel een militair embargo komt tegen Rusland, maar niet ten aanzien van Israël?"

Volgens Peter schenden ook de Waalse en Vlaamse regering het VN-Wapenhandelsverdrag. De Waalse regering negeert het exportverbod, terwijl de Vlaamse regering het transitverbod aan zijn laars lapt. "Daarom roep ik de federale regering op om zo snel mogelijk iedereen bijeen te brengen. In plaats van naar elkaar te wijzen en paraplu's open te trekken, is een alomvattend militair embargo tegen Israël dringend nodig," besluit Peter.

Lees hier ons dossier.