Regering-Jambon besteedt 1,5 miljard uit aan private consultancybureaus

“We horen de Vlaamse regering steeds zeggen dat ze voorstander zijn van een slanke en efficiënte overheid, maar tegelijk besteden ze het werk uit aan peperdure consultants”, reageert Lise Vandecasteele (PVDA) scherp.

dinsdag 23 mei 2023 2 min leestijd

Vlaamse regeringsministers in het Vlaamse Parlement.

Uit een vraag van Vlaams Parlementslid Lise Vandecasteele (PVDA) blijkt dat de Vlaamse regering deze legislatuur niet minder dan 1,5 miljard euro betaalde aan externe consultancybureaus. PVDA-fractievoorzitter Jos D’Haese: “De regering-Jambon bespaart fors op haar eigen openbare diensten, maar blijkt nu wel met grof geld te strooien naar peperdure consultancybureaus. Tijd om deze verspilling te stoppen en te investeren in performante openbare diensten.”

Lise Vandecasteele stelde haar vraag naar aanleiding van het onderzoek naar de consultancy opdracht van oud-minister Jo Vandeurzen (CD&V) bij het Agentschap Zorg en Gezondheid, via WhoCares. “Blijkbaar kreeg ex-minister Vandeurzen niet alleen 1.206 euro voor een opdracht van 7,25 uur, maar ook nog eens 3.800 euro voor 3,5 dagen werk”, reageert Lise Vandecasteele. “Het inschakelen van dure consultants in plaats van de eigen administratie zorgt ervoor dat de nodige kennis uit de eigen administratie verdwijnt én zet de deur open voor belangenvermenging en ons-kent-ons politiek.”

Vorige week maakte de PVDA bekend dat de uitgaven voor consultancy voor het welzijnsbeleid in één regeerperiode maal tien zijn gegaan. Uit een antwoord op een vraag van de PVDA blijkt nu dat de hele Vlaamse regering deze legislatuur al 1,5 miljard euro aan peperdure consultancybureaus betaalde. Dat is een onwaarschijnlijk hoog bedrag, terwijl ze ondertussen in haar eigen diensten snoeit om te ‘besparen’”, reageert Jos D’Haese. “Blijkbaar schrijven die consultants zelfs de decreten waar onze ministers eigenlijk voor zouden moeten zorgen. Dat zit echt ongelofelijk scheef. Wij vragen om deze verspilling te stoppen en te investeren in performante openbare diensten.”