Siegfried Bracke bijt in het stof, onze petitie tegen graaipensioenen blijft online

De rechtbank van Brussel verwerpt de vraag van ex-Kamervoorzitter Siegfried Bracke om onze petitie te verbieden. “Dit is een belangrijke overwinning, wij gaan door met het aanklagen van de graaipensioenen en we blijven eisen dat Bracke zijn pensioenextra’s terugbetaalt”, reageert onze voorzitter Raoul Hedebouw.

donderdag 14 december 2023

Fotomontage van Raoul Hedebouw en Siegfried Bracke

Deel deze video op

Siegfried Bracke probeerde om via een kortgedingprocedure – wat een uitzonderlijke procedure is – de petitie te verbieden waarin we hem oproepen om zijn pensioenextra’s terug te betalen.

Hij wilde ons ook verbieden zijn pensioenprivileges aan te klagen en het woord ‘graaien’ nog samen uit te spreken met zijn naam. Hij wilde ons het zwijgen opleggen.

“Dat zou een heel gevaarlijk precedent geweest zijn,” reageert Raoul Hedebouw, “maar de rechtbank fluit hem nu terug.”

De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg van Brussel stelt vast dat dhr. Bracke zes maanden niets ondernam. De rechter verwerpt de argumenten van Bracke over de zogezegde hoogdringendheid en stelt hem dus in het ongelijk.

“Wij zijn heel tevreden dat de rechter ons hierin gevolgd is”, zegt Raoul.

Het publicatieverbod dat Bracke vroeg is een totale aanfluiting van het recht op vrije meningsuiting. Dat recht is gewaarborgd door de Belgische Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, zoals onze advocaten hebben aangetoond in deze procedure.

Raoul Hedebouw

Voorzitter PVDA en volksvertegenwoordiger in de Kamer

Van heel veel mensen kregen we steunberichten toegestuurd. “Ik wil iedereen bedanken die ons in deze zaak gesteund heeft. Veel mensen moeten rondkomen met een pensioen van 1.200 euro of minder. En dan zien ze politici die naar het gerecht stappen om hun pensioenextra’s te beschermen”, aldus Raoul.

De mensen hebben echt genoeg van al die politieke privileges en waarderen het dat wij daar tegen ingaan. Ze pikken het niet dat Bracke ons probeert de mond te snoeren.

“Dat zien we met onze petitie die al meer dan 52.000 keer is ondertekend. Ze blijft vandaag meer dan ooit relevant. Ik nodig iedereen uit om haar te ondertekenen en verder te verspreiden via www.pvda.be/graaipensioen”, besluit Raoul.

Pensioenbonussen: onze onthullingen

In de lente van 2023 brachten we aan het licht dat ex-Kamervoorzitters Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld) een dikke pensioenbonus kregen om een pak meer dan het wettelijke maximumpensioen op te kunnen strijken.

Later onthulden we dat ook gewone parlementsleden boven dat plafond kunnen gaan.

Dankzij onze druk zijn die regelingen ondertussen afgeschaft.

We lanceerden in die periode een petitie om te eisen dat Bracke en De Croo die pensioenextra’s zouden terugbetalen. De Croo deed dat, maar Bracke bleef hardnekkig weigeren om ook maar een eurocent terug te storten.

Bracke vond onze petitie duidelijk niet leuk, want hij daagde de PVDA en haar voorzitter Raoul Hedebouw voor de rechter...