Het graaipensioen schandaal

Voormalige Kamervoorzitters Herman De Croo (Open Vld) en Siegfried Bracke (N-VA) ontvingen jarenlang duizenden euro's aan graaipensioenen. Bovendien brachten we aan het licht dat andere parlementsleden dit ook deden. We vechten tegen deze graaicultuur in de politiek, en we zijn deze strijd aan het winnen.

Het begon allemaal in 2023, met de onthulling dat er graaipensioenen werden betaald aan de voormalige Kamervoorzitters Herman De Croo en Siegfried Bracke.

We gingen dieper graven en brachten nog een schandaal aan het licht: de traditionele partijen hadden onder elkaar geregeld dat álle parlementsleden een pensioen konden opstrijken van ver boven het wettelijke maximum.

Onze druk werkte: De Croo betaalde het geld terug, en we slaagden erin om de pensioenprivileges van parlementsleden af te schaffen.

Maar Siegfried Bracke wou zijn graaipensioen houden. Straffer nog: hij daagde ons en onze voorzitter Raoul Hedebouw voor de rechter. De wereld op z’n kop!

We lieten ons het zwijgen niet opleggen. De rechtbank van Brussel verwierp dan ook de vraag van Bracke om onze petitie te verbieden.

We zetten de strijd voort om een einde te maken aan deze graaicultuur in de politiek.

Graaipensioenen:Ā PVDA vraagt federale onderzoekscommissieĀ

Overwinning! Dankzij onze druk schafte de Kamer de graaipensioenen voor parlementsleden af!

Dit betekent een besparing van ā‚¬2,5 miljoen vanaf 2024.

Fotomontage van oud-Kamervoorzitters Siegfried Bracke (N-VA) en Herman De Croo (Open Vld)

Graaipensioenen: elke euro moet terugbetaald worden

Wij eisen dat Bracke het geld terugbetaalt. Help jij ons druk op de ketel te houden?