Peter Mertens (PVDA) “Maak van 8 mei een officiële feestdag”

Vandaag herdenken we de overwinning op het fascisme. De PVDA nam deel aan de bloemenhulde bij het het Fort van Breendonk, georganiseerd door het 8 mei Initiatief.

zaterdag 8 mei 2021

Peter Mertens (PVDA) “Maak van 8 mei een officiële feestdag”

PVDA-voorzitter Peter Mertens riep in zijn toespraak op om van 8 mei een officiële feestdag te maken. Ook Michel Moorkens (Onafhankelijkheidsfront), Ellen De Soete (Kinderen van het Verzet), Bruno Verlaeckt (Voorzitter Algemene Centrale Antwerpen - Waasland), Paulette De Coninck (dochter van verzetsstrijders), Vincent Scheltiens (Historicus en auteur van het boek Extreemrechts. De geschiedenis herhaalt zich niet (op dezelfde manier)) en Amina Vandenheuvel (RedFox), namen het woord. Hind Eljadid sloot af met krachtige slam poetry.

De sprekers legden samen met nabestaanden van slachtoffers van het fascisme bloemenkransen neer aan De Weerstander, het monument op het plein voor het Nationaal Gedenkteken Fort van Breendonk.

PVDA-voorzitter Peter Mertens: “Op 8 mei 1945 tekende nazi-Duitsland de onvoorwaardelijke overgave. Uit de overwinning op de nazi-barbarij ontstonden de stelsels van sociale zekerheid, ontstond de Universele Verklaring van de rechten van de Mens, werd de dekolonisatiebeweging in het Zuiden versterkt en werd het racisme ontmaskerd als misdadige leer die leidt tot geweld en terreur. Maar het fascisme is niet weg. Het kan altijd terugkeren. Laten we 8 mei gebruiken om te herdenken en te waarschuwen.”

Ook Ellen De Soete, van Kinderen van het Verzet, riep op om van 8 mei, de bevrijding van het fascisme, een erkende feestdag te maken, “zodat de jeugd haar juiste geschiedenis ontdekt, leert en begrijpt. Dat jong en oud inziet waar haat en tweestrijd toe kan leiden en wat voor een lelijk beest fascisme eigenlijk is. Want enkel wanneer je je verleden, je geschiedenis goed kent en we waakzaam blijven over onze grondwettelijke vrijheden, pas dan kan men in de toekomst de juiste keuzes maken, zodat deze vreselijke geschiedenis zich nooit maar dan ook nooit meer herhaalt!”