Slogan 'durf de grote vervuilers aanpakken'

Klimaat

Trek uw plan, dat lijkt wel het motto van het klimaatbeleid. De regering zegt dat we minder de auto moeten gebruiken, maar schrapt bushaltes en verhoogt de prijs van treintickets. En wie geen geld heeft om te renoveren, die riskeert een boete. Tegelijkertijd blijven de groteĀ vervuilers buiten schot.
De PVDA kiest voor sociale klimaatoplossingen, met beter en betaalbaar openbaar vervoer en het voorschieten van renovatiekosten.

Iedereen heeft recht op een energiezuinige, goed geïsoleerde woning. Ongeacht je budget. Daarom schieten we de renovatiekosten voor. Zo zorgen we voor minder CO2 én lagere facturen.

Ons voorstel:

• Recht op renovatie: via een derdebetaler-lening krijgen mensen toegang tot isolatiewerken en andere energiebesparende renovaties.
  • Een openbare bank schiet de renovatieleningen voor. Net zoals in Duitsland. De afbetaling gebeurt via de besparing op de energiefactuur.
  • We moedigen renovatiegolven per straat of wijk aan. Dat bespaart tijd en kosten.

Na jaren van besparingen zitten De Lijn en de NMBS op hun tandvlees, daar kunnen alle reizigers en chauffeurs van meespreken. Als klap op de vuurpijl schrapte de Vlaamse regering 3000 bushaltes, en liet de federale regering de treintickets 20% duurder worden. De PVDA kiest resoluut voor comfortabel, stipt en betaalbaar openbaar vervoer.

Ons voorstel:

• We zorgen met een herstelplan dat onze bussen, trams en treinen rijden zoals het hoort: stipt en comfortabel
  • Met een ambitieus investeringsplan breiden we het aanbod fors uit, overdag en ā€˜s nachts, van het werk tot de sportclub
  • We maken openbaar vervoer betaalbaar, en zelfs gratis bij De Lijn en MIVB, zoals in Luxemburg en verschillende Franse steden

Klimaat, zo doen we dat:

Ontdek onze voorstellen

Raoul Hedebouw, Peter Mertens, Sofie Merckx en Jos D'Haese nemen samen een selfie.

Onze kandidaten

Welke topper wil jij naar het parlement sturen? Ontdek hier alle PVDA-kandidaten voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen.