Verkiezingsslogan "maak het leven echt betaalbaar"

Koopkracht

Zowat alles is duurder geworden de voorbije jaren. En geen klein beetje. Maar onze lonen stegen niet mee. Ondertussen boeken heel wat bedrijven recordwinsten, net door die hoge prijzen. En de regering? Die besliste om onze lonen te ... blokkeren. Wij willen de portemonnee van de mensen Ć©cht beschermen, door de lonen te verhogen en de prijzen te verlagen.

Waarom betalen wij belastingen op levensnoodzakelijke producten als pasta, fruit of wasmiddel? De PVDA wil de btw op voeding en andere basisproducten afschaffen. Zo maken we de winkelkar minder duur.

Ons voorstel:

• We verlagen de btw op voeding en basisproducten onmiddellijk naar 0%.
  • Het Prijzenobservatorium krijgt de bevoegdheid om te controleren of de btw-verlaging wel ten goede komt aan de consument en niet naar extra bedrijfswinsten gaat.
  • Als de prijzen niet omlaag gaan, grijpt de overheid in om de prijzen te blokkeren.
    Ā

De Vivaldi-regering verbiedt loonsverhogingen, terwijl veel grote bedrijven recordwinsten maken. Dat is onrechtvaardig. Verlaag de dividenden voor de aandeelhouders en verhoog de lonen voor de werkende mensen.

Ons voorstel

• Weg met de loonblokkeringswet waarmee de regering loonsverhogingen boven de index verbiedt.
  • Werknemers en vakbonden moeten vrij kunnen onderhandelen over de lonen.
  • We verhogen het minimumloon naar 17 euro per uur.

Onze koopkracht versterken, zo doen we dat: